23 January 2013

Sarawak

Percutian cuti-cuti Malaysia ke Sarawak November 2012:-

Tempat yang dilawati :
  • Sarawak Riverside
  • Sarawak Culture Village
  • Mira kek lapis
  • Sariken
  • Pasar Satok
  • Kedai Kristal
  • Kilang Pasu
  • Kampung Boyan
  • Muzium Sarawak
Persembahan kebudayaan di Culture Village
Gambar-gambar di Sarawak
 
Cuba teka siapa saya........


 

Majlis Hari Jadi Fina Fiqah

Alhamdulillah, tertunai hajat kami suami isteri untuk mengadakan majlis sambutan ulangtahun kelahiran puteri-puteri kami. Fina genap 4 tahun dan Fiqah 1 tahun. Saya buat kecil-kecilan sahaja. Dan yang penting semua masakan hari tersebut dihasilkan sendiri oleh saya. Dibantu oleh abang dan maksu F&F yang diimport khas dari Melaka.

Gigih menyiapkan kek pengantin - princess yang diminta oleh Fina. Nasib baik menjadi hasil air tangan mamanya. Pengertian tersembunyi~hajat anak yang dapat ditunaikan dengan hati yang ikhlas dan melihat mereka tersenyum riang, itu merupakan suatu terapi yang dapat menghilangkan letih saya membuat kek. Sebenarnya, mendeko kek agak memerlukan masa yang lama, lebih-lebih lagi kalau sesekali kita buat. Tak biasa, jarang practise. Tapi saat yang paling manis ialah bila melihat hasil kek yang telah siap dihasilkan. Suatu kepuasan yang lahir dalam hati. Dan tentunya ia menjadi lebih bererti bila membuat sendiri untuk majlis hari jadi anak-anak. Tak percaya, cuba DIY. Baru tau bagaimana perasaan itu.

Layan gambar;)

Besday girl dengan mama.
 
Akak Fina yang tersenyum simpul bila dapat potong kek pengantin.
 

 
Menu pada hari tersebut :
Bihun Singapore
Nasi Goreng Cina
Paprik Campur
Hotdoq
Roti Jala (Sponsor oleh Mama dua)
Sandwich telur
Puding Triffle
Fruit Tartlet
Buah Tembikai
Terima kasih pada yang telah hadir, serta pemberian hadiah, sumbangan yang diberikan pada Fina dan Fiqah.
 

Fiqah 1 tahun ++

Akak Fina dah sekolah, Fiqah pula makin bertambah usianya. Sudah memasuki usia 1 tahun 1 bulan. Makin rajin 'explore' dan belajar berdasarkan perkembangan kendiri serta belajar dari sifu terdekatnya - akak Fina. Apa yang akak Fina buat di rumah, mula-mula dia tengok jer. Lepas tu dia cuba buat sendiri pula. Contohnya : Akak Fina sibuk tulis kat kertas, Fiqah pula tulis di tapak tangan. Silap-silap kat lengan dengan kaki pun ada dicontengnya.

Gambar terbaru saya;) Jalan-jalan gi shopping.

Akak Fina rajin tolong tolak saya kalau pergi shopping. Saya layan jer, asalkan boleh ikut.


Fiqah dah pandai apa sekarang ya:
  • Pandai buat nangis olok-olok bila mahu dilayan, didukung, nak nenem, nak makan, nak itu, nak ini.
  • Kuat makan. Semua benda yang dinamakan makanan Fiqah nak rasa dan nampak sedap di matanya.
  • Bila nak nenem, dah pandai minta sendiri dan selak apa yang perlu dengan sendiri.
  • Tak boleh tengok akak Fina mandi, mesti nak join sekali dalam bilik air.
  • Dah ada 4 batang gigi, rasanya ada yang baru nak tumbuh lagi. Gigi utama di hadapan ialah gigi kapak yang agak besar saiznya.
  • Belum berjalan lagi, baru berdiri sambil tepuk-tepuk tangan dan jatuh. Kemudian bila rajin practise, kalau malas, merangkak jer lah.
  • Pantang pintu halangan tangga kat rumah terbuka, mesti gigih nak naik tangga.
  • Dah pandai nak ikut bila tengok saya bersiap. Kecuali kalau waktu nak pergi kerja. Dia dah tau jadual. Menyerah diri sahaja bila hantar ke taska.
  • Tak mahu duduk dalam car sit lagi masa dalam kereta. Nak bawa kereta dengan mama. Duduk la depan stereng.
  • Alhamdulillah, masih fully bf. Walaupun agak kurang sikit demand masa di taska, tapi bila direct bf, Fiqah biasa sahaja menyusu. Di taska Fiqah lebih banyak makan daripada hisap susu. Jadi saya kurang risau dengan stok susu lagi. Semuanya dengan izin-Nya mencukupi untuk bekalan Fiqah.
 

Fina sekolah

Diam tak diam, dah memasuki minggu terakhir di bulan Januari tahun 2013. Jadual pagi saya banyak berubah sejak masuk tahun baru. Keluar seawal jam 6.30 pagi untuk tempuhi jalan sesak yang luar biasa keadaannya bila anak-anak dah mula bersekolah. Proposal untuk duduk di kuarters telah ditolak secara terang-terangan oleh baba. hi2, saja-saja gurau mintak duduk kuarters. Bila datang kemalasan nak menghadap jem hari-hari, memang rasa senang jer kalau apply kuarters kat Putrajaya. Tak perlu ulang alik lagi. Tapi banyak benda yang perlu diadjust semula. Jadi, teruskan sahaja rutin harian. Kadang-kadang sampai awal, kadang-kadang sampai lewat, kadang-kadang ontime, yang penting tetap datang dengan selamat di tempat kerja. Lambat lagi nak pencen ni;)
 
Fina sudah mula bersekolah di Taska Nasyrah di ofis saya. Taska yang sama masa hantar dia masa usia 2 tahun. Cuma dulu kelas toddler, tak payah belajar. Sekarang masuk kelas untuk kanak-kanak usia 4 tahun. Ada uniform, ada jadual belajar. Kiranya pendedahan untuk pendidikan awal. Sekarang 4 tahun dah belajar kan. Kalau zaman mama nya dulu, 6 tahun baru pergi tadika Kemas. Seronok. Belajar sikit-sikit, main jer banyak.
 
Awal minggu pertama, susah Fina nak bangun pagi mandi. Selalu kena layan blues dia dulu baru enjin dia ok. Masuk minggu kedua, Fina makin ok. Hari pertama dilalui dengan sebarang masalah. Dia pun suka pergi taska.  Bila tanya kat sekolah belajar apa. Dia cakap "tengok tv jer'. Bila tanya soalan lebih spesifik, ada belajar warna tak? Dia jawab : "tak, tengok tv jer". Sabar je lah mamanya, bila tengok buku latihan, ada jer belajar menulis, mewarna. Fina, Fina, kalau mama tak check, memang hari-hari ingat dia tak belajar. Duk tengok tv je kerjanya.

 Uniform hari Isnin dan Jumaat. Baju kurung dengan seluar panjang.

 Tshirt pula untuk pakai hari Selasa hingga Khamis.
 
Gambar dalam kelas.
 
Kat taska ini, pagi belajar, dan petangnya terus jadi kelas transit sementara habis waktu kerja penjaga jam 5 petang. Jadi tidak perlu hantar ke tempat lain. Kiranya taska dan pusat asuhan digabungkan sekali.
 
Sejak dah masuk taska, Fina kat rumah rajin mewarna. Habis semua buku dia nak color. Rajin menulis, melukis. Dah boleh baca Al-Fatihah sikit-sikit. Lagu tak belajar lagi rasanya, sebab tak dengar pun Fina nyanyi.
 


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails