11 November 2014

Update 3F


Jarang dapat tangkap gambar 3F bersama-sama. Inipun gambar tak ready sebab semua tak nak duduk diam. Mama pun jadi malas nak suh semua pandang kamera handfon. Jadi ini jerlah gambar yg  nampak muka 3F dengan Fittriah duk kagum tengok akak Fiqah dia..ngerrrrr....

Update 3F

Fina
  • Suka bercakap dan bertanya itu ini.
  • Kadang-kadang rajin sangat kemas rumah, kadang-kadang suka buat sepah.
  • Kadang-kadang main baik-baik dengan Fiqah, kadang-kadang suka buat Fiqah sampai Fiqah menangis.
  • Kalau dengan Fiqah, Fina suka sakat, tapi dengan Fittri lain pula. Fina suka layan dan jaga Fittri. Bila adik dia menangis, dialah yang duk menyanyi atau dukung adik dia.
  • Masih cakap pelat.
  • Suka menulis dan melukis.
  • Suka tengok karton Wix Club. 
  • Dalam apa keadaan, Fina lagi manja daripada adik-adiknya. Anak sulung memang begitu kan. 
Fiqah
  • Bulan depan akan berusia genap 3 tahun.
  • Sangat rapat dengan babanya.
  • Pandai bergaduh dengan kakak Fina.
  • Fina adalah idola dia, apa yang kakak buat, dia akan tiru.
  • Petah bercakap dan tidak pelat sangat.
  • Masih pakai pampers. Belum ada masa sesuai nak ajar dia free-diapers.
  • Suka pakai baju frozen. Hari-hari pakai baju frozen pun tak apa.
  • Dah pandai marah orang dengan suara halus dia..Fiqah cakap lemah lembut, tu bila marah kelakar jer intonasi dia.
Fittriah
  • Sudah berusia 7 bulan setengah.
  • Pandai merangkak dan cari mama sampai ke dapur sekarang.
  • Saiz badan kecil sahaja tapi sangat aktif.
  • Dah belajar nak berdiri sendiri.
  • Masih mengekalkan reputasinya yang kuat menangis. Nak mama duduk dengan dia aje. Kadang-kadang menangis tak ada air mata pun, saja buat menangis agar mama atau baba ambil dia.
  • Minat dengan makanan dan dah pandai makan solid food. Bila tengok orang makan dia nak jugak.

Gambar yang ini 3F pandang depan tapi Fittriah bergerak pula. Jadi blur muka Fittriah. Nanti tunggu dah besar sikit baru boleh mama tangkap gambar 3F comel-comel ye.

Jangkitan kuman

Fittriah awal bulan ini tumbuh bintik-bintik merah berair kat bawah leher dia. Mula-mula tumbuh sikit, lama kelamaan makin merebak hingga ke dagu dan bawah pipi. Saya dan abang bawa ke Klinik Penawar di Semenyih. Masa tu baru naik bintik sikit sahaja. Doktor beri ubat sapu dan serbuk purple untuk dijadikan mandian. Malangnya makin teruk leher Fittriah. Bila taska beritahu tumbuh bintik banyak macam kena chicken-pox, saya pun minta halfday, pergi ke Klinik Kesihatan Beranang untuk jumpa doktor. Hujan lebat, pergi dengan kakak Fina sahaja. Fiqah pula tinggal kat taska dulu. Nasib baik tak tunggu lama. Doktor cakap kena jangkitan kuman/bakteria. Doktor beri ubat antibiotik untuk makan selama 5 hari dan krim sapu. Alhamdulillah, selepas 5 hari kulit Fittriah telah kering. Dan bintik-bintik merah berair tak tumbuh yang baru. 

Sebelum makan antibiotik

Selepas 3 hari (kulit dah kering dan hilang bintik merah berair)

Pada permerhatian saya, Fittriah kena penyakit ni sejak saya makan kerang tempoh hari. Mungkin Fittriah alergic dengan kerang. Fittriah lebih serasi dengan ubat di Klinik Kerajaan berbanding klinik lain yang saya pernah pergi. Bila tengok masa awal dia kena, rasa sakit sangat kulit dia sebab berlubang-lubang ada air. Kulit Fittriah agak sensitif dari sejak dia lahir. Masa awal minggu dia lahir, tumbuh ruam besar kat kepala dia. Kali ini kena jangkitan kuman pula pada leher.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails