24 August 2015

Sabar

3 puteri saya semakin membesar. Setiap hari ada sahaja kerenah dan telatah mereka yang menghiburkan hati serta yang menguji kesabaran saya sebagai seorang ibu. Tidak dinafikan, menjaga anak-anak kecil memerlukan kesabaran yang tinggi. Adakala rasa terguris hati dan menyesal bila marahkan anak-anak. Saya selalu berkata dalam diri, masa kecil dahulu saya juga begitu. Selalu juga saya katakan dalam diri, berapa jam sahaja masa yang perlu saya peruntukkan setiap hari pada waktu bekerja untuk anak-anak saya. Balik kerja jumpa mereka jam 6 petang. Lebih kurang jam 10 malam semuanya dah tidur. 4 jam sehari waktu yang berkualiti dengan mereka pada Isnin hingga Jumaat.

Hakikatnya, 4 jam yang ada tersebut dilalui dengan pelbagai ragam mereka. Ada masa mereka bergaduh, ada yang tumpahkan air, makan bersepah, buang air besar, terkucil, menangis,gelak  ketawa, main kejar-kejar, sepahkan mainan dan macam-macam lagi.


Seharian Fina bersekolah manakala Fiqah dan Fittriah di taska, tentulah mereka tidak buat perangai dengan orang lain. Bila jumpa mama dan baba, itulah diri mereka yang sebenar. Mahukan perhatian dan tentunya kasih sayang kami. Bila nak tidur malam, semua berkepit dengan saya. Ada masa terdetik dalam diri bahawa bila dah mempunyai anak, saya tiada life masa untuk diri sendiri. Nak belek muka kat cermin pagi-pagi bila pakai tudung sebelum pergi kerja pun tak sempat. Untuk solat pun, Fittriah selalu berdiri di hadapan sejadah saya menunggu saya duduk di rakaat terakhir dan dia akan duduk di riba saya selepas saya sudah beri salam. Bangun sahaja tidur, setiap tugasan telah diatur dan dilakukan satu persatu. Sebelum masuk tidur pun sama juga. Pendek kata celik sahaja mata, banyak tugasan menanti. Sungguh, adakala penat terasa.  Saya pernah luahkan tiada masa untuk diri sendiri pada abang, tapi abang cakap, itulah life yang sebenar. Dipenuhi dengan ragam anak yang pelbagai. Betapa bersyukurnya saya dikurniakan dengan 3 orang anak;)


Ibu boleh lakukan banyak tugasan dalam satu masa. Begitu istimewanya ibu di sisi agama dan ditinggikan darjatnya oleh Allah. Sebab itu saya sering muhasabah diri agar menjadi seorang ibu yang sabar. Nilai masa yang berlalu pergi itu tidak dapat dibeli dengan wang ringgit. Jadi biarlah ia diisi dengan perkara yang baik-baik sahaja. 


Nasi Arab

Lama tak buat resepi baru. Walaupun hari-hari masak menu harian bila balik kerja, tapi masak menu biasa sahaja. Jadi Sabtu lepas saya cuba buat nasi arab menggunakan pek Al-Bayt berharga RM15 yang dalamnya ada beras basmathi, rempah tumis dan rempah perasa yang kita pilih. Kali ini saya cuba Nasi Arab -  Kabsah Ayam.

Al-Bayt Nasi Arab
Cara-cara untuk menyediakan nasi arab ada tertera di belakang kotak. Cuma ikut dan sediakan bahan tambahan yang perlu seperti tomato puri, lada hijau,bawang putih, bawang besar, daun ketumbar, tomato, timun, lemon dan ayam. Nasi Kabsah ini ayamnya dipanggang. Salad dan sosnya juga ada resepi dibelakang kotak. Hanya ikut dan confirm jadilah ;)

Ayam kabsah yang dipanggang/salad/sos.
Nasi arab Kabsah ini warnanya agak kemerahan. Saya lebih suka makan nasi arab yang berwarna kuning dan putih. Mungkin lepas ini saya nak cuba pek Nasi Arab - Mandy pula.

Nasi arab yang dah siap
Pandangan saya - pek nasi arab ini memenuhi citarasa bagi penggemar nasi arab. Rasa rempahnya yang cukup dan nasinya boleh dimakan 4-5 hidangan. Tapi anak-anak saya lebih suka makan nasi arab di Restoran Hadratulmaut Bangi..ha2..sebab mungkin rasa rempah tak sama dengan nasi yang dimasak di restoran dan kami memang pelanggan tetap restoran ini. Selalunya sebulan sekali saya dan abang akan bawa anak-anak makan malam di sana. Percubaan berjaya, cuma tidak memenuhi selera anak-anak dara pula.

18 August 2015

Fiqah ke Hospital Serdang

Khamis lepas Teacher Fiqah beritahu Fiqah diserang demam panas semula. Petangnya saya minta time-off dan bawa Fiqah ke Hospital Serdang memandangkan Fiqah dah demam lebih seminggu. Saya risau jika Fiqah kena jangkitan kuman ataupun suspek denggi sebab kali ini demamnya lambat baik.

Bahagian kecemasan di Hospital Serdang sedang dalam renovation. Tempat menunggu pesakit di dalam khemah berhadapan bilik rawatan. Kali terakhir ke sini semasa saya mengandungkan Fiqah sebab doktor di Klinik Kesihatan Beranang minta refer Hospital Serdang - saiz baby kecil daripada usia kandungan. Bertahun berlalu, kali ini saya bawa Fiqah yang dah besar untuk mendapatkan rawatan di sini. 



Mula-mula di bahagian saringan, daftar nama dan nurse check suhu badan Fiqah, tekanan darah dan ambil darah untuk ujian darah. Selepas itu daftar di kaunter untuk tunggu panggilan daripada doktor pula. Fiqah tak menangis masa ambil darah. Cuma badannya agak lemah dan letih menunggu lama sementara dipanggil doktor. Lebih kurang 2 jam baru dapat jumpa doktor. Doktor yang bertugas masa itu ialah doktor lelaki. Sangat detail ketika memeriksa Fiqah. Result darah Fiqah tak ada masalah. Doktor pesan jika demam berlarutan hingga hari Isnin, dia minta datang semula ke Hospital untuk mendapatkan rawatan susulan. Jadi doktor beri ubat demam, ubat batuk dan antibiotik. 

Lepas jumpa doktor saya ke bahagian Farmasi berdekatan untuk dapatkan ubat. Hari Sabtu Fiqah makin sihat dan tidak terbaring lesu jika dibandingkan minggu sebelumnya. Dia dah ada selera makan dan aktif bermain dengan akak dan adiknya. Ahad tu bila dia tengah sibuk main, tiba-tiba dia cakap " ika nak picang laaa".. Rupanya Fiqah teringin makan pisang. Petang saya belikan pisang, dia makan 3 biji dalam kereta. Alhamdulillah, Fiqah dah sembuh sepenuhnya. Hilang risau di hati...

12 August 2015

Fiqah Demam

Si jepun saya ini baru kebah dari demam. Alkisahnya 2 minggu lepas bercuti di Port Dickson. Teruja sangat dapat mandi kolam renang dan mandi laut, terus jatuh sakit. Masa dalam kolam renang, adalah 3 kali dia tenggelam dalam air. Demam terkejut semangat agaknya. Dekat seminggu lebih Fiqah demam. Tak nak makan dan minum sampai bibir dia jadi kering. Saya dan abang bergilir-gilir jaga Fiqah.

Sejak baik dari demam, dia tak nak babanya layan dia. Asyik nak berkepit dengan mama. Walhal saya selalu gelarkan dia anak kesayangan baba, sebab dia rapat dengan babanya. Mungkin dia tak suka bila babanya kerap suruh makan ubat. Buat protes pula Fiqah.

Kalau masa raya tempoh hari Allah beri kesihatan terhadap anak-anak kami, selepas raya Allah uji dengan nikmat kesakitan terhadap anak-anak kami. Lepas Fiqah demam, Fina pula, selepas itu Fittriah. Berjangkit seorang-seorang. Alhamdulillah, anak-anak saya telah sembuh dan makin sihat minggu ini. Cuma Fiqah tak cergas sangat. Badan baru pulih, asyik terbaring dan tidur di rumah.

Fittriah pula demam on off, ada satu malam tu dia muntah-muntah selepas menyusu. Tapi Fittriah akan aktif bila rasa badan dia sihat. Malam pun dia tak menangis dan akan tidur nyenyak walau demam. Jadi cepat sikit kebah sakitnya. Fina pula antara anak saya yang saya rasa paling kuat antibodinya. Tidak kerap demam bila dah masuk usia 5 tahun ke atas. Sebabnya saya dan abang jarang pergi klinik kalau anak demam biasa. Kami kurangkan beri anak ubat yang pelbagai. Taulah kalau pergi klinik, ubat sahaja 5 jenis. Antibiotik pasti ada, dan anak saya jenis ikut mood nak makan ubat. Selalunya berdrama dahulu baru berjaya bagi mereka ubat. Kalau tak, tersimpan aje ubat yang banyak tu dalam peti sejuk.

Selalunya abang akan beli ubat demam strawberry jenama panadol di kedai ataupun ubat demam oren excel di Klinik berdekatan. Saya ada baca bahawa kanak-kanak alami demam untuk membina sistem ketahanan tubuhnya. Bukan tak makan ubat langsung, cuma kami minimakan pengambilannya. Tak mahu bergantung pada ubat yang banyak. Dengan itu anak-anak kami akan pulih demam dalam beberapa hari dan insyallah jarang demam pada bulan berikutnya.

Cara lain nak sejukkan suhu badan anak, selalu basahkan/jaram kepala dan badan anak dengan air sejuk dan pantau suhu badannya agar tidak menjadi tinggi. Saya pernah beri minum air barli yang direbus, air kelapa, pakaikan stokin dan beri air kosong untuk pengambilan lebih cecair dalam badan bila anak demam. Bagi Fittriah yang masih bf, saya kerapkan sesi penyusuan bila dia demam. Cuma masalah utama bila anak tinggal di taska ialah selsema dan batuk. Ini memang susah sangat nak pulih. Kadang-kadang baru jer elok selsema seminggu, minggu depan kena semula. Sampai melecet hidung baby tu sebab selalu lap hingus yang keluar.

Orang selalu kata, sementara anak-anak nak besar, macam-macam ujian kita akan hadapi. Tapi bila anak dah besar datang juga ujian lain, tapi dengan cara dan jalan yang berbeza pula.


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails