18 November 2015

Tamat Darjah 1

Hari ini saya ke sekolah Fina untuk berjumpa guru kelas dan mengambil keputusan peperiksaan Fina untuk akhir tahun. Rasanya baru sahaja saya datang hantar Fina untuk daftar darjah 1, dah hampir setahun berlalu dan sesi persekolahan untuk tahun 2015 telah sampai ke penghujungnya. Cepatnya anak membesar!

Alhamdulillah, keputusan peperiksaan Fina telah meningkat peratusnya. Fina dapat nombor 13 dalam kelas. Semua abjad ada dalam keputusan dia - ABCDE. Ada yang lulus, ada yang tidak. Saya difahamkan oleh Cikgu kelas Fina, sekiranya 1 subjek gagal pelajar akan gagal keseluruhan peperiksaan. Bukan untuk 4 subjek teras sahaja. Maknanya, semua subjek pelajar harus lulus. Untuk darjah 2 tahun hadapan, Fina akan berpindah kelas yang lebih baik. 

Fina telah pandai membaca dengan lancar. Itu perkembangan yang paling ketara setelah dia tamat darjah 1. Mengaji saya ajar Fina di rumah selepas waktu Maghrib, dah nak masuk Iqra' 3. Masih belum fasih mengaji, perlu diulang-ulang baru dia tak tertukar sebutan.
 


Terima kasih cikgu-cikgu yang telah mengajar Fina. Hanya Allah yang mampu membalas jasa cikgu. Anak-anak itu penghuni syurga, bertuahlah kita bertemu dengan penghuni syurga pada setiap hari terutamanya cikgu-cikgu yang mengajar anak-anak kecil. Kata-kata yang saya dengar dalam radio tempoh hari.  

Selamat meneruskan kehidupan dan menimba pengalaman baru di zaman kanak-kanak yang indah Fina! Doa mama sentiasa mengiringi setiap langkah Fina.

09 November 2015

Taman Wetland Putrajaya

Cuti hujung minggu diisi dengan aktiviti membawa anak berjalan-jalan melihat keindahan ciptaan Tuhan. Sebenarnya walaupun saya telah 11 tahun bekerja di Putrajaya, tapi belum berkesempatan lagi nak melawat beberapa tempat yang sesuai untuk bawa anak-anak beriadah di sekitar Putrajaya. Setakat pergi dan balik kerja sahaja. Tau-tau pagi dah sampai ofis, petang balik dah sampai rumah.

Tujuan utama datang ke sini saya nak bawa 3F ke Taman Wetland untuk ke Galeri Penghayatan Alam Sekitar. Tapi saya tak tahu pula rupanya Taman Wetland ada dua tempat. Satu Taman Wetland untuk aktiviti rekreasi air - memancing, berkayak, naik perahu, bot, basikal, dan lagi satu baru Taman Wetland yang ada galeri yang saya nak pergi tu. Sebab dah masuk taman rekreasi air, abang pun ajak pusing-pusing tasik naik perahu dondang sayang. Perlahan sahaja kelajuan perahu ini, sambil-sambil cuti mata tengok persekitaran tepi tasik Putrajaya.
Naik perahu dondang sayang.
Seterusnya kami menuju ke Taman Wetland, terus ikut papan tanda arah ke Galeri Penghayatan Alam Sekitar. Galeri ini dibuka seawal jam 8 pagi hingga 6.30 petang. Tutup pada hari Isnin. Bayaran masuk adalah percuma. Sesuai untuk pendedahan kepada anak-anak tentang alam semulajadi. Terasa macam berada di Petrosains, cuma pengembaraan dalam galeri itu kita hanya berjalan kaki dan boleh tengok slide yang telah dipasang di papan-papan layar. Ada juga pantulan cahaya yang bila kita pijak cahaya itu, akan keluar rama-rama, ikan. Tak tahu nama apa.

Galeri Penghayatan Alam Semulajadi
Kemudian kami ke tingkat satu. Ada pameran lukisan alam dan beberapa lukisan 3D. Bergambar dengan 3 orang anak amatlah merumitkan. Dah sampai kat lukisan 3D tu, suh 3F berenang dengan burung flamingo dan angsa yang ada. Bagi diorang possing bebas. Ha2..dah macam ikan masuk dalam air.

The Swans yang sesat..ha2..
Ada lagi satu tingkat di bawah untuk pameran visual, tapi tak sempat nak pergi sebab kami nak ke Bangi pula untuk makan tengahari. Di ruang luar tepi galeri, ada pameran mengenai hidupan statik. Kat sini ada buaya, burung, kura-kura dan penyu yang dibuat menggunakan simen. 

Fittriah, masa awal sampai macam takut-takut sahaja bila bawa dia masuk ke galeri. Berdukung sambil buat muka confuse. Lagipun dia baru bangun tidur. Bila dah nak balik, baru nak turun dan main-main dengan akak dia.
Fittriah baru nak panas enjin.
Sebelum kami balik, singgah pula ke kolam flamingo dan kolam itik yang ada kat luar kawasan Taman Wetland ini. Ada beberapa lokasi lain yang tak sempat pergi. Lain kali nak bawa 3F datang ke sini lagi. 

Taman Botani  Putrajaya pun belum pernah sampai. Rasanya boleh masuk list untuk aktiviti keluarga minggu-minggu yang akan datang.

06 November 2015

Pes Yemeni Mendhi

Untuk kesekian kalinya, baba beli set beras dan pes untuk masak nasi arab dari kawannya di ofis.  Senang sangat guna pes ini. Hanya ikut arahan yang disediakan. Cuma kalau ikut cara saya, saya akan rebus dahulu ayam bersama dengan pes tersebut. Bila ayam dah empuk, keluarkan ayam dan masak beras pula. Setelah nasi hampir masak, masukkan ayam tadi dalam nasi.

Alhamdulillah, 3F suka sangat makan nasi arab ini. Kalau guna pes ini, selalunya saya masak 2 kali. Pes yang tak habis, saya akan simpan dalam peti ais untuk digunakan bila nak masak nasi arab masa lain pula. Beras basmathi 1kg disertakan sekali dengan pes nasi arab dan juga 1 paket kecil pewarna kuning.

Sumber : http://nasiarabexpress.com/
Nasi arab ini saya masak 3 cawan beras. Dapat satu periuk besar. Cukup untuk kami berlima, itupun ada lebih lagi dalam sepinggan penuh.

Rasmikan kuali tefal gajet terbaru saya di dapur. Senang guna kuali ini, tak melekat dan boleh tutup guna penutup kaca.




Nasi belum kering, dah ada pelanggan yang tak sabar nak makan. Fina dah berapa kali minta nak nasi arab sebab dah lapar sangat katanya. Bila nasi dah siap, Fina yang dulu ambil. Possing dengan rambut tak bersikat lepas mandi.
 

 Ini pula pelanggan kedua yang possing sambil tersenyum lebar sebab perut dah kenyang. 


Pelanggan seterusnya, tak sempat possing sebab bila perut kenyang dia dah masuk beradu dahulu.
^^^^
<><>

Fittriah

Jari kaki Fittriah masih dalam proses pemulihan. Lukanya dah semakin kering, cuma mungkin ambil masa juga untuk kulit dan kuku baru tumbuh. Saya sapu ubat yang dibeli di farmasi ke jari kaki Fittriah setiap hari dan bila di taska minta Teacher nya sapu. Fittriah dah tak mengadu sakit kaki. Tapi bila dia terlihat jari kaki, baru dia ingat dan tunjuk kakinya yang sakit.

luka masih keluar air.



luka semakin kering dan tidak berair.


Ubat kuning untuk sapu luka.
Minggu ini start jam 8.45 malam, Fittriah akan merengek, nangis-nangis nak ajak mama tidurkan dia. Jam 9 malam dia dah tidur.  Kuat merajuk sekarang, tak boleh tegur sikit. Bila tak bagi apa dia nak, dia akan baring sambil buat-buat menangis. Pagi keesokkan harinya,  jam 6.15 pagi dia dah bangun main-main dulu sebelum pergi taska.


Moga cepat sembuh Fittriah!
 

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails