30 May 2016

Klinik Gigi

Jumaat lepas ada perjumpaan dengan guru kelas Fina untuk ambil report kad. Alhamdulillah, keputusan peperiksaan Fina kali ini ada peningkatan dari segi peratus mata pelajaran. Fina dapat nombor 8 daripada 30 orang murid dalam kelasnya. Dah alang-alang bercuti, saya bawa Fina dan Fiqah untuk buat rawatan gigi di Klinik Kesihatan Kajang. Ini kali pertama Fina dan Fiqah jumpa doktor gigi. Itupun sebab saya risau tengok gigi Fina yang telah tumbuh di gusi bawah sebelum gigi susunya patah. Ada sebatang jer gigi susu yang dah patah. Itupun berminggu gigi goyang baru dia nak cabut sendiri. Bila saya nak cabut, dia cakap tak tahan sakit. Dua gigi kekal tumbuh di belakang gigi susu di belah bawah. Jadi gigi tu akan senget atau bertindih kalau tak dicabut segera. 

Gigi susu patah satu, tumbuh gigi kekal di belakang gigi susu.
Tak ramai pelanggan yang tunggu giliran untuk dapatkan rawatan gigi di Klinik Kesihatan Kajang pagi itu. Mungkin selalunya pelanggan akan datang kalau gigi dah sakit kan. Kalau tak sakit, memang seriau sikit nak pegi jumpa doktor gigi. Fina dan Fiqah nasib baik tak menangis. Keduanya berani nak jumpa. Fiqah dahulu dapatkan rawatan. Gigi Fiqah ini kebanyakannya masih baik, cuma bahagian belakang gigi geraham yang berlubang. Pegawai perubatan (sister) yang bertugas masa itu sangatlah baik. Fina dan Fiqah pun rasa selesa masa ambil rawatan. Sister tampal sikit bahagian tersebut dan pesan Fiqah rajin-rajin gosok gigi untuk elakkan sisa makanan masuk dalam lubang gusi. Sejak dah kena pesan kat klinik tempoh hari, barulah Fina Fiqah ini rajin gosok gigi tau. Kalau tak, berpaksa nak gosok gigi. Fittriah, lagi tak suka gosok gigi. Dia kalau bagi berus gigi, dia akan gosok lantai bilik air pula :)

Tengah tunggu giliran.
Fiqah dalam bilik rawatan.
Rawatan tampal gigi Fiqah.
Fina pula, dia lebih berani daripada Fiqah. Masa kat luar, dia cakap dengan Fiqah, kakak masa kat sekolah tak menangis pun tau jumpa doktor gigi. Kes Fina, sister cakap dia akan cabut gigi susu yang menghalang pertumbuhan gigi kekal di gusi bawah. Sister beri 3 suntikan untuk bius gusi sebelum cabut gigi Fina. Fina kuat semangat, ada 2 orang kanak-kanak yang sebelum Fina, keluar daripada bilik rawatan menangis. Lega Fina dan Fiqah berikan kerjasama yang baik.

Fina tengah check gigi.
Lepas cabut gigi, Fina kena letak kapas ini bagi kurangkan pendarahan. Sister ini pandai buat kerja, sekali tarik jer gigi Fina dah tercabut. Darah pun tak banyak keluar. Kurang sakit sebab dah bius dahulu.

Dah cabut gigi.
Lepas itu, mama bawa Fina dan Fiqah pi shopping beli baju raya. Sebenarnya saya berhajat nak bawa Fina dan Fiqah pergi Floria Putrajaya. Tapi tak sampai hati pula tak dapat bawa Fittriah sekali. Next plan sempena cuti sekolah, insyaallah.

18 May 2016

Fittriah

Semasa balik kampung untuk Majlis Tunang Acu 3F awal bulan ini, Fittriah kena demam. Dalam tempoh demam panas satu hari, lepas tu naik bintik-bintik pada kaki, lutut, tangan dan dalam mulut dia. Yang paling sedihnya, dia tak boleh makan atau minum dan tak nak bf sebab berbelas ulser dalam mulut dia. Memang 2 hari di kampung Fittriah asyik menangis aje. Dia kuat makan, bila nak makan masuk mulut, dia rasa pedih tu yang buat dia fobia nak makan. Kempis kejap perut dia. Saya dan abang bergilir cuti untuk jaga Fittriah. Kami pergi ke Klinik di kampung dan doktor bagi ubat antibiotik, ubat demam, ubat minum untuk gatal dan ubat sapu di badan dan dalam mulut. Seharian dia tak nak makan dan asyik tidur sahaja sepanjang perjalanan dari kampung ke rumah. Bila bangun, haus sangat baru dia nak minum guna botol.

Mulut bengkak sebab penuh ulser masa kenduri tunang acu. Nak tangkap gambar pun menangis. Selepas hampir seminggu baru dia pulih sepenuhnya. Sekarang kemaruk kuat makan dan berselera. Makan nasi bertambah kalau kat rumah. Fittriah dah pandai cakap sikit-sikit. Kuat merajuk juga sekarang ;)

Owh, bintik-bintik tu dia macam berair tapi tak pecah. Kena jangkitan HFMD. Sebab kalau campak, bintik-bintik akan keluar di keseluruhan badan. Ini hanya di kawasan HFMD - kaki tangan dan mulut. Kali ini tumbuh juga bintik di bahagian lutut Fittriah. Ubat sapu untuk kulit saya sapukan hari-hari dan alhamdulillah bintik-bintik tersebut akan kering dan hilang dengan sendirinya.


Tahniah Acu dan Ciksu

1 Mei 2016, adik saya Yana telah selamat bertunang - 3F panggil dia ACU. Hari sebelumnya adik ipar iaitu adik bongsu perempuan suami saya Fida pun telah selamat bertunang - 3F panggil dia CIKSU. Sorry Ciksu tak dapat balik ke Terengganu. Insyaallah cuti 31 Ogos nanti kami pulang untuk meraikan majlis pernikahan dan perkahwinan Ciksu ya. Tahniah untuk kedua-dua adik saya. Moga dipanjangkan jodoh dan selamat menempuh alam baru. 

Majlis pertunangan Yana telah diadakan di rumah mak saudara saya yang kami panggil Mektam di Melaka. Turut diadakan kenduri tahlil untuk arwah abah yang telah genap menghadap Illahi pada April yang lalu. Al-Fatihah.

Kami adik beradik membantu mana yang termampu. Saya part buat hantaran tunang. 5 dulang berbalas 3, 4 dulang saya deco - cupcakes, coklat, balang biskut, buah-buahan, yang sirih junjung tu minta tolong bapa saudara buatkan. Tema purple dan pink.
Dulang hantaran dah ada kaki, so saya hiaskan dengan bunga plastik dan kertas warna sahaja. Letak riben-riben sikit, sok nak kahwin boleh recycle semula bunga-bunga tu dan tambahkan color lain pula.

3F berpossing kat pelamin tunang Acu. Tak nampak pula hiasan penuh pelamin sebab kawasan terhad nak ambil gambar.

 Tahniah Acu dan Ciksu. Kami sayangkan Acu dan Ciksu.

Baking

Sejak pindah ke Kajang, jarang saya nak baking kek. Bila sampai mood rajin balik Semenyih weekend baru jalankan projek baking. Itupun tengok kebergantungan pada stok bahan baking ada ke tak kat rumah. Sebab bahan kek ini kalau beli di Kedai yang repack semula, selalunya cepat expired. Kalau nak tahan lama sikit, beli sahaja di pasaraya jenama Nona, Star brand, Blue Keys dan sebagainya memang lambat expired. 

Bulan depan dah masuk bulan Ramadhan. Ada hati nak buat biskut raya sendiri 2 jenis ke. Nak kena angkut oven balik rumah Kajang. 

Antara projek baking yang telah diadakan beberapa bulan lalu :

Kek kukus pandan

Kek marble Coklat Chip

Cupcakes Tunang

Tetiba ada projek deco cupcakes tunang. Sebenarnya kawan saya Kak Wa yang buatkan kek ini, saya cuma deco sahaja dan ajarkan Kak Wa cara deco guna fondant. Lama dah tak deco kek, itupun demi memenuhi permintaan adik saya yang bertunang awal Mei yang lalu.

Projek baking hanya akan dijalankan untuk makan-makan sendiri, untuk sambutan besday Fina-Fiqah-Fittriah dan juga untuk majlis perkahwinan adik saya tahun depan Insyaallah. Kemalasan membaking memang tak dapat dibendung lagi :(......

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails