Checkup 5 bulan

Rabu lepas ke Klinik Desa Rinching untuk temujanji checkup Fiqah 5 bulan. Timbang berat, ukur tinggi dan juga suntikan di pehanya yang gebu. Fiqah dah 7.5 kg. Seperti biasa, peningkatan berat yang cantik grafnya setiap bulan. Tinggi dah 65cm.
Perkembangan 5 bulan:
  • Dah pandai suruh pegang dia. Menangis bila tak layan dia.
  • Agak 'kurang gerakan' untuk meniarap.
  • Dah buat bunyi-bunyian baby. aaaaa---thathatha--abebhebhe--
  • Suka hisap jari.
  • Kuat tersenyum dan tergelak.
  • Angkat kepala bila letak dalam stroller.
Lepas cucuk, malamnya badan Fiqah agak panas sedikit. Kat tempat cucuk tu pun rasa keras.Saya sapu vicks. Fiqah macam Fina masa baby, tak suka makan ubat. Kebetulan ubat klinik kali ini pahit, jadi dia tak minum banyak. Minta abang belikan ubat demam lain. Alhamdulillah, tak jadi demannya. Lepas habis cuti di Terengganu, hantarnya ke Taska hari Selasa, petangnya Fiqah demam. Kali ini agak panas, dan inilah demam pertamanya sejak Fiqah dilahirkan. Bagi ubat, letak tuala basah, dan Fiqah makin sihat paginya. Cuma sekarang Fiqah kena batuk.
Apabila Fiqah demam, saya bekalkan lebih fresh EBM dan frozen EBM saya akan pesan pada pengasuhnya guna apabila stok fresh dah habis. Maknanya, gunakan fresh EBM agar antibodi yang terdapat dalam susu tersebut dapat membantu ketahanan badan Fiqah untuk melawan demam. Dan ajaibnya susu ibu, bila saya menyusukan Fiqah masa badannya panas, saya dapati suhu badannya akan turun sedikit bila dia sedang bf. 2-3 hari ini Fiqah batuk. Jenis batuk tak lepas sebab Fiqah susah nak muntah. Kalau dia muntah, cepat sikit sembuh batuk sebab keluar lendir dan kahak. Cuma bagi ubat batuk dan juga air gula batu yang dicampurkan dengan bunga belimbing dan diembunkan semalaman. Ikut petua dari nenek. Dan yang rajin menyuapkan ubat, tentulah babanya.

Comments

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

28 Minggu