Minggu 16

Minggu 16
Bayi
Bayi semakin kerap bergerak. Tubuhnya juga mula diselaputi lanugo iaitu rerambut halus. Tujuannya ialah untuk mengekalkan keseimbangan suhu badan. Jantina bayi juga sudah boleh diketahui semasa ultrasound dilakukan.

Anda
Pada saat ini anda sepatutnya rasa lebih segar, seronok dan gembira. Selera makan juga semakin bertambah. Anda mungkin dapat merasa pergerakkan
pertama bayi dalam kandungan. Akan tetapi pergerakan bayi anda tidaklah terlalu ketara. Pada masa yang sama, garis halus berwarna gelap di bawah abdomen yang dikenali sebagai linea niagra semakin menyerlah.
Tapi tidak pada saya. Virus selsema dan batuk berterusan hingga ke hari ini. Makan ubat macam tak ada kesan apa-apa pada tubuh. Alahai...letih dan lemah longlai rasanya. Masa mengandungkan Fina dahulu, tak lah kena selsema teruk. Paling lama pun 3 hari  dah pulih sepenuhnya. Kali ini, dah hampir 2 minggu tak kurang-kurang.

Saya ke Klinik Kesihatan Beranang semalam. Untuk pemeriksaan doktor. Dapat call dari Klinik Desa Rinching, minta datang terus ke Klinik Kesihatan Beranang kerana kat Klinik Desa doktor tak jadi datang. Keadaan dalam klinik seakan-akan klinik di Kampung Buloh, Setiu. Pernah datang ke sana sebab Fina dan saya demam masa balik ke kampung abang tahun lepas.

Lama menunggu, hampir 1 jam setengah duduk sahaja menunggu giliran yang agak perlahan bertukar nombornya. Saya tunggu nak masuk bilik No.3.


Kali ini doktor scan baby nak check samaada mengikut usia kandungan sebenar atau tidak. Alhamdulillah, bayi saya sihat dan usia kandungan mengikut minggu yang betul. Selainnya, pemeriksaan biasa dan saya minta ubat batuk untuk merawat batuk yang semakin teruk akhir-akhir ini. Selesai semuanya pada jam 4.50 petang. Hampir 2 jam jugalah menunggu. Memang beginilah kalau checkup di klinik atau hospital Kerajaan. Kita tidak perlu membayar satu sen duit pun untuk menikmati perkhidmatan yang disediakan, semuanya percuma, hanya perlu dibayar dengan kesabaran masa kita menunggu sahaja. 


Fina dah naik boring bila kena tunggu mama lama-lama. Lagipun saya lupa nak bawak bekal apa-apa untuk diminum atau dimakan. Rasanya lain kali, saya nak pergi seorang sajalah untuk checkup. Fina boleh duk rumah dengan baba ye!!

Comments

  1. Hoho...2 jam tu kalau bawak sebijik novel rasa boleh habis separuh...kalau bawak cross stitch habis 4 kotak :P

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

Fina @ klinik Kesihatan Semenyih, Kajang..