Pemeriksaan Antenatal

Agak lama saya tidak meng-update blog. Banyak perkara yang berlaku dan berlalu, cuma perasaan kurang rajin untuk menaip n3 baru. Bila ada mood, taip, bila malas, n3 baru pun hanya tinggal di dalam draf posting sahaja. Lama-lama jadi cerita basi, yang rasanya sudah tidak begitu teruja untuk dikongsikan.

Alhamdulillah, saya telah melalui trimester kedua bagi kehamilan kedua.


Minggu 15
Bayi
Tulang rangka bayi sedang giat berkembang. Kini, kakinya lebih panjang daripada tangan. Rambut pada kepala juga semakin menebal. Begitu juga dengan kening dan bulu matanya. Semua makin jelas kelihatan. Ketika ini, dia sudah boleh mendengar. Antara yang paling jelas didengarnya ialah suara anda selain daripada degupan jantung dan bunyi perut anda.
Ibu
Kuantiti darah yang mengalir dalam badan semakin banyak. Pada masa yang sama bayi juga perlukan oksigen. Oleh yang demikian, jantung perlu bekerja kuat. Jadi, tidak hairanlah jika ketika ini jantung anda kelihatan sedikit besar. Semua itu adalah untuk memastikannya mampu menjalankan tugas sebaiknya.

Kali pertama check di Klinik Dinamik di Taman Pelangi Semenyih bulan lalu. Ketika itu usia kandungan saya baru memasuki 6 minggu.

Setelah 15 minggu hari ini saya ke Klinik Desa Rinching tengah untuk membuat kad rekod kesihatan ibu. Sebenarnya dah pergi pada Khamis minggu lepas, tetapi di klinik ini pemeriksaan untuk ibu mengandung hanya pada hari Selasa sahaja.

Saya tiba seawal jam 8.15 pagi. Tak lah ramai sangat, cuma agak lama menunggu. Seperti biasa, cuma first time di Klinik Desa rasa lebih aman dan tidak bersesak jika dibandingkan waktu saya checkup di Klinik Kesihatan Kajang dan Klinik Kesihatan Putrajaya sewaktu mengandungkan Fina dahulu. 

Kaunter hadapan klinik. Check tekanan darah, berat dan tinggi di kaunter ini sahaja. Mudah, bilik untuk check darah, urine, tandas  dan pemeriksaan fizikal juga berhampiran. Kurang sikit pergerakan daripada klinik-klinik besar yang lain. Itulah antara kelebihan klinik desa bagi saya. Tidak terlalu besar dan tidak ramai orang.

Hari ini jururawat memberikan ceramah mengenai Anemia. Makanan yang perlu diambil dan dielakkan, punca / gejala penyakit serta rasa mengatasi.
Penerangan yang ringkas dan mudah difahami. Sambil-sambil tunggu, boleh menambahkan info.

Setelah menunggu lebih kurang 1 jam lebih, saya telah dipanggil untuk pemeriksaan tekanan darah dan pemeriksaan berat badan. Sedikit soalan dari nurse tentang apa-apa kompilasi sewaktu mengandungkan anak yang pertama dahulu, sejarah penyakit keluarga dan lain-lain soalan yang perlu untuk diisikan ke dalam buku merah ini.


Setelah itu, pemeriksaan air kencing dan ujian darah. Ujian darah bagi kepekatan darah dan juga HIV test. Tak habis lagi, dah ke dua stesen, ke stesen seterusnya dan terakhir.
Pemeriksaan fizikal dan nasihat kesihatan oleh jururawat. Kali ini nurse buat pemeriksaan PSP (pemeriksaan sendiri payudara).  Tujuannya untuk mengesan sebarang benjolan yang menyebabkan kanser payudara. Saya diberi sedikit penerangan tentang penjagaan ketika hamil dari segi pemakanan dan kesihatan. Seperti biasa, sebelum balik dibekalkan vitamin, asid folik dan zat besi.

Selesai semuanya pada jam 11 pagi.

Balik ke ofis, singgah ke UNITEN, terasa nak makan mee rojak dan cendol...
Bungkus je untuk lunch. Temujanji seterusnya  minggu depan, jumpa doktor pula.


************************************************************************************
Fina, dimana Fina?????
Fina saya serahkan kepada baba nya pagi tadi untuk dihantar ke taska. Saya seorang je ke Klinik. Cuma malam semalam saya dah pesan pada dia, esok baba hantarkan ke sekolah, mama nak pergi klinik check perut. Nanti petang balik mama jemput.
Pagi tadi, saya hantarkan sampai ke kereta, dengan bekalan sebotol lo (milo). Elok jer dia, siap lambai saya lagi. Fina dah besar kan, dah pandai dengar cakap mama.
Bila tanya mana baby, dia tunjuk perut dia. Kononnya kat perut dia pun ada baby macam dalam perut mama la tuh..hi2..


Comments

  1. memang banyak proseskan klu check kat klinik...

    ReplyDelete
  2. Salam perkenalan dari Egypt^_^

    Tahniah yea...moga selamat smpai sampai melahirkan

    http://ummuabdullahsyaakir.blogspot.com

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

28 Minggu