24 February 2014

Cameron Highlands

Percutian terakhir keluarga sebelum mama F&F melahirkan 3rd baby. Nasib baik perancangan ngam-ngam sahaja sebelum due date. Kalau tak, tak laratlah nak cuti-cuti Malaysia. Saya mohon rumah RPP di Cameron Highlands setahun yang lalu. Kemudahan dan bilik amat berbaloi dengan harga yang ditawarkan. RM25 sahaja semalaman. Bilik besar dan selesa. Selebihnya tak duduk sangat dalam bilik sebab pergi bercuti tentunya keluar berjalan-jalan. Tapi sendiri ingatlah, memang kena booking awal berebut-rebut sebab berjuta yang mohon.

Ini kali pertama saya dan abang pergi ke Cameron.Jauh juga rasanya. Pergi kami ikut jalan Tapah, balik pula lalu ke Simpang Pulai. Perjalanan pergi, jalan memang bengkang bengkok. Pening lah juga rasa. Orang kata, dah tak banyak kereta lalu jalan ini sebab jalan baru di Simpang Pulai tu lagi elok. Tapi tak apalah, bila lagi nak lalu jalan ini. Jadi abang plan, pergi lalu jalan Tapah, balik baru lalu Simpang Pulai. Dalam perjalanan pergi, ternampak air terjun di tepi jalan. Tanya orang kat sana, nama tempat tersebut ialah Latar Iskandar. F&F dah sibuk nak mandi manda kat sana. Tapi sorry, mama tak bawa baju & tak larat nak jaga awak, Kita berhenti makan sahaja dan try durian bukit yang dijual oleh org asli di tepi jalan. 

Latar Iskandar - Fina makan durian- Kat depan kawasan rumah RPP CH.

Perjalanan diteruskan, lebih kurang jam 2.30 petang check-in di Rumah RPP. Nak cari rumah ini, tengok sahaja signboard yang ada. Ke dalam sikit dan atas bukit. Petangnya sementara baba F&F nak berehat-rehat penat memandu, saya bawa F&F main di taman permainan bawah bilik RPP. Sejuk juga bila duk atas tu. Lebih kurang jam 6 petang, kami turun ke pekan Brinchang untuk ke Pasar Malam. Agak sesak jalan kat sini. Ramai sangat pengunjung. Kat sini macam-macam boleh tengok & beli. Strawberry memang senang didapati dengan harga yang berpatutan. Selebihnya, patung, bantal, sayur, buah-buahan, bunga-bungaan, cenderahati, pendek kata kalau nak cari barang yang istimewa mengenai Cameron Highlands, di sini lah tempat yang sesuai. Next, makan malam di restoran berdekatan. Baliknya, rehat di bilik. 



Keesokan harinya, selepas sarapan tengok ladang strawberry dan ladang teh. Kemudian berangkat balik ke rumah. Banyak tempat yang tak sempat nak pergi. Insyaallah, panjang umur boleh buat rombongan semula ke Cameron ini. Tak puas berjalan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails