13 September 2012

Fina Beraya dan Bergaya

Minggu terakhir Syawal tahun ini. La, baru rasanya beraya, dah sampai ke penghujung Syawal rupa-rupanya. Masih dalam mood raya hingga tiada masa untuk menaip n3 baru. Beberapa jemputan perlu dipenuhi, begitu juga mengunjungi kawan dan sanak saudara yang harapnya masih sempat diselitkan masa untuk bertemu.

Bila ada anak perempuan, tentunya rasa seronok untuk memakaikan pakaian yang ala-ala cantik dimata sendiri. Lebih-lebih lagi, kalau anak tu dah pandai melawa. Fina sudah pandai nak pakai baju -antek-(cantik). Nak pakai -udung-(tudung), nak pakai -incu-(gincu). Nak pakai -suar gem-(seluar jeans), baju -bunge-(bunga), -ulang-(gelang) dan macam-macam lagi yang dia rasakan cantik. Fitrah wanita, suka pada kecantikan. Masa balik kampung tempoh hari, tok ayah Fina kata 'jangot cucu tok ayah'. Kira normal lah tu tok ayah, sebab Fina kan anak dara. Mestilah jangot sokmo. Hi2.
 
2 minggu ini Fina gelar dirinya -kami-. Selalunya dia cakap -ina-. Sekarang dia cakap kami pula. Contoh ayat : mama, kami nak ini!. Tak tahulah mana dia belajar, rasanya kat taska ada kawan dia cakap macamtu, itu yang dia ikut agaknya. Bila saya suruh sesuatu, dia akan jawab 'saye mama' (saya mama).Bila saya nyanyikan lagu untuk Fiqah, "Fiqah budak baik, mama sayang dia", Fina pun akan tanya, 'apa ina tak baik mama?'. Maksudnya dia nak juga saya nyanyikan panggil nama dia 'Fina budak baik, mama sayang dia'. Alahai, dan paling utama yang perlu diupdate, Fina sudah terkena jangkitan kutu. Memang tak perasan langsung, itupun masa teacher Fina sikat rambutnya di taska, jatuh 4 ekor kutu, barulah tau Fina kena kutu. Minggu ini operasi meracun kutu-kutu Fina. Ubat dah beli semalam. Jangkitan rasanya masa balik raya di kampung tempoh hari. Suspek utama, biarlah rahsia. Teringat pula arwah mak yang pernah carikan kutu saya masa saya sekolah rendah. Sampai naik lenguh menunduk kepala. Diletaknya ubat kutu kat kepala, tutup dengan plastik satu malam biar kutu-kutu tu mati. Zaman dulu, duduk kat kampung memang cepat kena jangkitan kutu. Sebab masa itu, pergi sekolah tak pakai tudung. Masa perhimpunan tengah panas, kadang-kadang menjelir keluar kutu kat kepala kawan-kawan yang ada sebab kutu tu rasa panas. Sekarang ini sahaja, budak-budak bandar memang jarang kena. Jadi operasi perlu dilakukan untuk mengelakkan mamanya pula diserang kutu. Fina, fina, macam-macam ado Fina ni. 

Kongsi gambar Fina berbaju raya untuk tahun ini.
 
Bergaun, Fina cakap, macam-antin-(pengantin)

 
Berbaju kurung dan bertudung.

 
Ini bergaun maxi dipadankan dengan rantai dan gelang di kampung. Habis tasbih atuk dipakainya.
 
 
Fiqah pula, malaslah nak layan akak Fina. Baik tidur sahaja. Apa yang mama pakaikan, itu yang Fiqah suka. Tak ada pilihan. Yang penting perut kenyang kan. Tunggu bila Fiqah dah besar, Fiqah pun akan ikut akak Fina.


Rasa nyawa saya melayang bila ingatkan peristiwa minggu lepas dengan Fiqah. Biarlah ia menjadi kenangan yang menginsafkan saya. Moga Allah memberi saya kesempatan untuk melihat anak-anak saya membesar. Namun sekiranya dugaan itu telah tertulis untuk saya, tentunya saya redha. Baru saya faham hati seorang ibu. Anak adalah segala-galanya, dan mengingatkan saya bahawa tiada yang perlu kita sayangi di dunia ini melebihi daripada cinta kita kepada-Nya kerana Dia yang mencipta kita, dan Dia tempat kita dikembalikan.

Sabar itu indah...
Marah itu mudah....
 


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails