Stok EBM kurang????

Stok frozen EBM setakat Sept 2012

Hampir genap 9 bulan usia Fiqah. Dan hampir KURANG stok frozen EBM dalam peti ais. Bekalan harian Fiqah di taska masih kekal sebanyak 4 botol sehari. Walaupun Fiqah makan 3 kali di taska, namun susu yang dibekalkan, tetap dihabiskan dengan jayanya. Seperti biasa, bila anak dah start makan, susu yang dipam setiap hari akan berkurangan secara semulajadi. Ini berlaku pada diri saya. Kalau dulu dapat 4-5 botol sehari, sekarang hanya 3 botol sehari.
 
Memandangkan bulan puasa tempoh hari saya telah menggunakan stok frozen EBM tanpa 'refill' semula stok baru, jadi stok memang sangat-sangat kurang. Mula minggu lepas saya berusaha untuk menjadualkan semula dan merajinkan diri mengepam di malam hari. Cukup untuk refill satu botol sehari, maka stok akan sentiasa ada dan dapat dijana dengan baik pengendalian masuk dan keluarnya. Percubaan mengepam di waktu malam hari sewaktu anak-anak dan suami tidur dengan lenanya ialah cabaran utama untuk saya yang memang tak minat berjaga malam mengepam susu. Tapi sebab nak bekalan susu mencukupi dan berada dalam keadaan selamat, saya gagahkan juga. Percubaan pertama menunjukkan hasil menghampakan. Dapat 1oz sahaja. Nampak sangat mindset nak tidur, mana lah susu nak keluar.
 
Kemudian, percubaan diteruskan pam sebelum tidur jam 10 malam. Cuma kadang-kadang bila dah Fiqah tersedar saya tiada, dia akan menangis. Jadi susah untuk tumpukan pada proses pumping. Minggu ini saya cuba untuk pam jam 5.30 pagi. Perubahan yang berkesan dan boleh diamalkan. Lagipun masa tersebut Fiqah dah kenyang menyusu dan saya boleh terus bangun pagi untuk bersiap ke tempat kerja pula. Sekurang-kurangnya saya kena dapatkan sebotol sahaja untuk refill stok yang sedia ada. Alhamdulillah, berjalan lancar setakat ini. Dan harapnya susu dan bekalan susu mencukupi untuk Fiqah.  

Fiqah tinggal 1 tahun 3 bulan lagi untuk capai target fully bf dengan mama.
Mungkin juga dengan kemeriahan juadah hari raya, open house raya, jamuan ofis raya, saya terlupa untuk makan makanan yang memperbanyakkan susu. Jadi, makanan seharian perlu dijaga untuk mengekalkan pengeluaran susu. Dan teringin untuk berurut  agar urat-urat susu melancarkan peredaran susu dalam badan. Nak kena cari tukang urut selepas ini.
 

Comments

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

28 Minggu