Tatih & Baca


Sejak masuk usia setahun ni, Fina dah mula bertatih lebih dari 2 tapak sekarang. Kadang-kadang laju jer macam nak berlari. Tergoyang-goyang, kejap2 jatuh, kejap2 terduduk, kejap2 tersembam. Tapi Fina tak putus asa, terus bangun semula apabila jatuh (kalau dia rajin ler, kalau tak, terus merangkak jer). Bila saya fikir-fikirkan, begitulah fitrah manusia, bukan boleh terus senang nak dapatkan atau lakukan sesuatu. Semuanya kena dengan penuh rasa sabar, tidak mudah putus asa dan rajin berusaha. Walaupun hanya citer Fina belajar berjalan, namun semua sifat2 tersebut perlu dirangkum menjadi satu. Saya rasa seronok tengok fina belajar berjalan. Siap nak bagi sokongan lagi, macamlah Fina masuk acara lumba lari.hi2. Tatih lagi nye fina, tak lama lagi dah dapat 'kaki' anak mama..Boleh la mama belikan kasut baru..Teruskan usaha!!!!

Minggu ni fina rajin suh saya baca buku ABC dia. Kadang-kadang berulang berkali-kali sampai la dia dah tak nak dengar lagi. Agaknya lama2, saya yang terlebih pandai. Tapi rasa senang hati bila Fina menunjukkan minat nak 'membaca' (walaupun saya yg duk baca ABC tuh....) Sekurang-kurangnya Fina belajar mengenal huruf dan gambar2 yang saya tunjukkan di awal usianya setahun. Rasanya saya pernah dengar kajian tentang bayi amat cepat mempelajari sesuatu di waktu usia mereka 1 - 5 tahun. Pada waktu inilah ibu bapa harus menjalankan peranan mereka, so saya tak boleh la malas2 layan fina. Baca je la buku ABC tu 10x sehari pun tak pe kan. Ha2..

***Fina 2-3 malam ni, bila terjaga time tidur, terus hentak2 kaki kat tilam bila lambat nen dia. Alahai, tak boleh la lapar sikit perut 'bulat' tuh..

Comments

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

28 Minggu