Masuk minggu ketiga persekolahan Fina yang memasuki Darjah 1.
Buku semua dah dapat, termasuk buku teks dan buku aktiviti. Untuk Sekolah Kebangsaan, minggu depan baru mula belajar sepenuhnya ikut jadual waktu yang diberi. Bagi KAFA, dah mula belajar sejak minggu pertama persekolahan. Kerja saya setiap malam ialah memeriksa Jadual Waktu dan susun buku yang perlu dibawa Fina untuk ke sekolah keesokan harinya.

Kali ini nak update perihal Fina di awal alam persekolahannya.
  • Kasut cepat kotor. Hari Isnin dah kotor. Pagi bersih, petang jemput dari KAFA dah kotor. Bukan sikit-sikit, habis satu kasut ada kesan tanah. Tukar 2 pasang seminggu bagi mengatasi kotor tu nampak ketara. Untunglah anak-anak yang sekolah boleh pakai kasut hitam. Kurang aktiviti menyental kasut. 
  • Baju pun sama. Balik sekolah ada kesan kotor kat baju dan tudung. Kadang-kadang bila saya ambil masa balik petang, dengan kain lipat tepi dah kedepan, tudung pun pakai senget.
  • Membeli belah. Baru 2 minggu bersekolah dah pandai berbelanja di koperasi sekolah. Minggu pertama, Fina beli sticker gambar kucing. Minggu kedua, beli pemadam. Masuk minggu ini Isnin beli calling card dan sticker doeramon, semalam beli calling card lagi dan keychain frozen. Semua jual seringgit katanya. Saya rasa Fina tengah teruja bila boleh beli barang sendiri. Jadi hari-hari dia akan beli sesuka hati tanpa dipantau. Hari ini saya pesan, tak perlu beli lagi di koperasi sekolah. Duit itu gunakan untuk beli makanan. Kadang-kadang duit untuk belanja sekolah KAFA habis dia  belanjakan untuk beli barang di koperasi waktu pagi.  Padahal kalau tengok, barang-barang yang dia beli tu bukan dia guna atau pandai nak simpan. Ini dah kes membazir namanya. Jadi minggu ini saya akan jalankan operasi memantau. Pembelajaran membeli sendiri telah berjaya, sekarang mulakan pembelajaran berjimat cermat. Saya bukan apa, risau dia beli barang-barang tu sampai tak cukup duit nak beli makanan time rehat. 
  • Tak ingat ~ bila saya pesan minta beri borang pada Cikgu kelas, baliknya ada lagi borang tu dalam beg. Kebergantungan pada mama masih tinggi. Yelah, kecil lagi. Kena pesan banyak kali baru dia akan buat. Ini masih dalam proses pembelajaran, mengingati pesanan dan arahan.


Comments

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

Fina @ klinik Kesihatan Semenyih, Kajang..