03 October 2011

2 Tahun 9 bulan


Fina sudah memasuki usia 2 Tahun 9 bulan. Perkembangan fizikal dan mentalnya yang berubah mengikut perkembangan kanak-kanak normal yang seusianya.
  • Boleh bertutur dan bercakap lebih 1 ayat yang ringkas.
  • Jangan tak percaya, gusi Fina tak penuh-penuh lagi. Ada 4 tempat kosong gigi yang belum tumbuh lagi.
  • Suka menyanyi.
  • Mandi dan pakai baju sendiri.
  • Suka makan aiskrim dan coklat.
  • Minum susu formula yang dipanggil 'air lo' = air milo.
  • Suka tengok cerita ultraman.
  • Asyik pasang CD lagu kanak-kanak yang sama bila dalam kereta.
  • Tengok iklan kat tv, mainan, makanan, semua dia cakap nak. Dan jawapan standard yang saya  dan baba nya beri ialah 'Nanti kita beli ye'. Baru dia senyap, kalau tak, asyik cakap 'nak tu ma'..
  • Kuat merajuk, sejak nak dapat adik ni, sangat rapat dan manja dengan saya.
Fina baru baik daripada serangan ulser dalam mulut minggu lepas. Saya cuti 2 hari menjaga Fina di rumah. Mula-mula ingatkan Fina kena jangkitan virus kaki, tangan dan mulut sebab kat Taska dah ada kanak-kanak yang kena. Bila check doktor, doktor cakap kena ulser biasa. Besar juga ulser tepi lidahnya, sampai tak nak makan apa-apa. Bila nak makan, cakap 'sakit mulut'. Lepas 3 hari, baru Fina makan dan minum susu macam biasa. Alhamdulillah, Fina dah sihat sepenuhnya.
 

1 comment:

  1. amok! meh makngah buat puzzle gusi ko tu.. kehkehkeh!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails