5 bulan


Menjaga anak kedua, bagaikan cepat sahaja masa berlalu pergi. Diam tak diam, dah genap 5 bulan si Fiqah saya. Lagi 26 hari sahaja untuk mencapai target pertama PENYUSUAN SECARA EKSLUSIF selama 6 bulan. Alhamdulillah, Fiqah masih fully bf. Stok susu pun mencukupi untuk bekalan hariannya. Saya hanya pam 2x di pejabat. Pukul 10.30 pagi dan 1.30 ptg. Masa tertakluk pada perubahan. Tapi saya cuba untuk pam pada waktu yang sama setiap hari agar signal yang diberikan pada otak adalah tepat bagi membolehkan susu keluar pada waktu tersebut. Begitulah teorinya, tetapi secara praktikal, hanya kita yang memilih untuk merealisasikannya.

Stok frozen EBM Fiqah telah saya gunakan bagi bulan April. Jadi stok sekarang nampaknya tidak perlu disusun semula memandangkan saya guna tidak lebih 3 bulan. Bekalan harian Fiqah sebanyak 5 botol. 4 fresh EBM yang dipam ketika di ofis dan 1 stok frozen EBM. Selalunya Fiqah minum 4 botol di taska, jadi yang tak habis sebotol saya akan jadikan stok frozen. Cuma bagi ibu bekerja, dinasihatkan untuk memberitahu pengasuh agar menggunakan dahulu stok frozen dahulu bagi mengelakkan pembaziran stok. Sudah tentu bila di rumah baby dah taknak hisap botol apabila direct bf dengan ibunya. Jadi jika stok frozen tidak digunakan dahulu, kenalah buang sebab akan expired selama tempoh 24 jam.
Stok frozen EBM Fiqah latest.

Pengalaman saya pula, jika susu Fiqah tidak sempat habis di Taska, saya akan campurkan dengan susu formula Fina bila dia nak menyusu. Jadi amat jarang pembaziran berlaku. Susu ibu diibaratkan sebagai titisan emas. Setiap titisan adalah berharga untuk dibazirkan. Jadi kita kena kendalikan stok susu dengan sebijak-bijaknya.

Ada lagi satu perkara yang ingin saya kongsikan. Sebenarnya bila kita menyusukan anak, masa itulah kita akan merehatkan diri daripada perkara-perkara lain. Bila bf, akan keluar satu hormon yang akan menjadikan kita relaks dan kadang kala kita tertidur bila menyusukan anak tanpa kita sedari. Saya begitu, bila bf Fiqah, rasa ngantuk dan tertidur sekali dengan Fiqah. Rasa tenang dan hilang tekanan bila bf.


Alhamdulillah, ucapan yang tidak putus-putus diucapkan kerana Fiqah menikmati dan membesar dengan sihat hanya dengan minum susu saya. Fiqah juga masih terpelihara daripada deman panas, cirit birit, kembung perut, muntah-muntah ataupun sakit-sakit yang merisaukan hati saya. Senang menjaga Fiqah. Tak apalah lambat meniarap, merangkak ataupun berjalan. Mama faham Fiqah badan bambam, agak berat untuk membuat aksi-aksi gerakan. Sama macam akak Fina dahulu. Agarkan Fiqah sihat, ceria dan tak meragam, mama dah cukup berpuas hati. Sampai masanya, Fiqah buatlah bila rajin ye;)

Comments

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

2nd Maternity & Children Expo @ Mid Valley Megamall