Cik Fiqah

Cik Fiqah saya minggu ini sudah pandai demand. Bila ambil dari Taska, sampai rumah terus bf seperti biasa. Lepas itu bila saya tinggalkan dia, menangis pula. Kenalah baba ambil shif petang untuk pegang Fiqah sementara saya buat kerja rumah. Selalunya jadual pegang start pukul 8 malam. Sekarang jadi awal pula. Bila nak makan malam, siap berpangku baru dia senyap.
Mula-mula cembeng...


 
Tak lama kemudian...huwaaaaa......


Nak orang duduk melayan dia berborak, pegang dia, baru dia ontok. Kadang-kadang, Kakak Finalah yang tolong jadi nanny bila mama dan baba nak mandi atau solat. Kalau tidak, bergilir-gilir jaga dengan babanya.
Dah nak masuk usia 5 bulan Fiqah minggu depan. Tiada tanda-tanda untuk meniarap. Nak mengiring pun agak malas. Ada satu minggu awal bulan ini saya makan ketam. Naik merah-merah pada telinga, leher dan pelipat-pelipat yang ada pada badannya. Rasanya kulit Fiqah alahan terhadap seafood. Jadi, buat sementara waktu saya tidak makan ketam dahulu. Bila Fiqah dah besar sikit, baru boleh makan dan lihat samaada kulitnya alah lagi ke tidak.
Bila bf baby, sebenarnya kita boleh makan semua jenis makanan seperti sewaktu kita hamil. Cuma kena perhatikan samaada memberikan apa-apa kesan kepada baby seperti cirit birit, kembung, muntah ataupun alahan kulit. Sekiranya ada, tengok semula apa yang kita makan. Dan kurangkan pengambilannya buat masa terdekat. Bila dah lama sikit, cuba makan semula. Kalau baby ok, maksudnya bolehlah kita makan. Kena cuba dan lihat dahulu kesannya. Tapi walau apapun, baby yang minum susu ibu adalah sangat bertuah kerana boleh merasai semua makanan yang kita makan. Dan pengambilan makanan berkhasiat amat penting bukan sahaja ketika hamil atau menyusukan tetapi juga untuk kesihatan diri sendiri juga.
Rutin pengambilan makanan harian saya sama seperti ibu-ibu lain. Makan apa sahaja. Cuma waktu pagi saya amalkan makan 2 biji ostematrik shaklee dan sebiji kurma sebelum pergi kerja. Waktu malam pula 2 biji ostematrik lagi sebelum tidur. Selebihnya saya banyak minum air kosong dan makan buah-buahan serta sayuran. Cuma saya perhatikan, jika saya kurang makan nasi, susu akan kurang. Jadi sebagai ibu yang bf kadangkala corak pemakanan kita sedikit sebanyak mempengaruhi pengeluaran susu ibu.

Comments

  1. wahhh..dah pandai nak ampu vontot dia jer yer..babab kang...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

28 Minggu