F&F

Alhamdulillah, diberikan kesempatan bernafas di bulan Syaaban bulan persediaan sebelum masuknya bulan Ramadhan. Masih diberi peluang untuk hidup bersama insan-insan tersayang, dipinjamkan oleh-Nya nikmat yang seharusnya kita syukuri tiap masa. Moga amalan kita makin bertambah dari hari-kehari. Amin.
Hari ini Fiqah genap 6 bulan, Fina pula sudah berusia 3 tahun 6 bulan. 2 orang puteri yang bertahta dihati saya dan abang. Penyeri dan penghubung kasih kami berdua. Makin membesar diiringi peredaran masa.

Fina
Makin bijak berkata-kata. Membina ayat walaupun dengan longhat pelat Perak nya.
 Tidak tahu tang mana yang dia boleh cakap style Perak, padahal babanya asal pantai timur, saya pula nogori. Makin pandai memprotes. Saya pernah terbaca, kanak-kanak berusia 3-4 tahun ialah waktu mereka sedang belajar untuk memberontak. Mahu kita turuti segala kemahuannya. Dan tentunya memerlukan kesabaran yang tinggi dalam melayan kerenahnya setiap hari. Tapi yang peliknya, kalau Teacher suruh, boleh sahaja ikut tanpa banyak ragam.
Jadi teman berborak saya setiap pagi dan balik kerja. Makin fasih bercakap dan memberi respon apabila ditanya.

Fiqah
Pandai merengek bila tak nak pegang dia. Waktu balik kerja hingga ke malam, tempoh yang dia nak saya layan dia. Bila tinggal, menangis. Bila saya bangun, menangis. Camno nak masak.Nak sentiasa dekat dengan saya. Mungkin dia dah tau jadualnya bila petang, tinggal beberapa jam sahaja saya ada disisinya. Pagi-pagi dah dihantar ke taska. Malam dah tidur. Petang sahaja masanya bermanja-manja dengan mama puas-puas.

Belum rajin untuk meniarap. Minggu lepas kerap Fiqah tidur mengiring. Dan Isnin dengan Selasa Fiqah kurang menyusu. Naik bintik-bintik kecil. Saya ingatkan campak, tapi cepat sahaja hilang. Rasanya alahan sebab saya makan seafood lagi. Ada ulser sikit di dalam mulutnya. Itu yang tak nak menyusu.

Kena sakit mata Jumaat lepas. Mula-mula sebelah mata, kemudian dua-dua belah. Bawa ke Klinik dan diberi ubat sapu dan titis dalam mata. Alang-alang ke Klinik, dikhatankan sekali Fiqah. Asyik bertangguh sahaja, dan nak masuk 6 bulan baru selesai urusan khatankan nak dara saya ini.

 Cik Fiqah bermata sepet, jadi makin sepet bila bengkak sakit mata.

Comments

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

28 Minggu