Kenduri veteran


Berlalu sudah musim cuti sekolah. Musim jemputan kenduri kahwin sana sini. Semalam saya ke Kampung Dato’ Harun. Mulanya balik ke kampung saya di n9 hari Jumaat. Abang kena kerja minggu ini. Jadi Sabtu petang dia terus ke PPA, Jelebu. Cadangnya hari Ahad ayah tolong hantarkan saya balik ke Semenyih. Tapi tak jadi, abang datang jemput Ahad pagi.  Kawan-kawannya di PPA tak jadi berkonvoi.
Cari punya cari, dekat jam 2.30 petang baru sampai ke rumah kenduri. Lepas salam tuan rumah, terus kami bersantap. Perut tengah lapar, dua kali menambah. Saya tanya juga pada abang, mana kawan abang? Tak nampak dari tadi. Dia kata, mungkin dalam rumah. Saya pun spontan kata, pengantin buat outdoor photoshoot kot. Kebetulan si Fiqah terberry, jadi saya tumpang guna bilik air. Tengah pakaikan drypers Fiqah, saya tanya dengan budak-budak yang sedang usik-usik Fiqah. Mana pengantin dik? Budak tu selamba je cakap, ‘nenek tu lah pengantin’…..Terus saya keluar, tengok nombor rumah. Betullah no. 11. Tanya abang, kita ni makan rumah kenduri betul tak? Sedap je abang tengah menikmati bubur kacang sebagai dessert.  Saya cakap, macam dah salah rumah jer. Kami bawa kad jemputan, tunjukkan pada seorang makcik yang duduk di situ. Katanya, alamat tu, lorong lagi satu. Khemah warna putih kelabu. No. rumah kawan abang tu No.11A. Belakang je lorongnya. Ha2…
Tak tergambar dengan kata-kata tebalnya rasa muka masa itu. Nasib baik perut dah kenyang. Jadi makcik tu beritahu pengantin tadi, diapun datang . Katanya tak apalah. Dah tersalah, nak buat macamana. Bukan sengaja pun.Saya minta maaf  banyak-banyak padanya. Terus panggil makcik tu akak. Salam kaut sempena meraikan majlisnya.  Dia siap bagi doorgift pada Fina. Patutlah masa datang, salam dengan dia, dalam hati saya cakap, kenapa mak pengantin ini macam over jer. Siap pakai inai 10 jari, pakai tudung siap ada selendang berjurai di belakang. Rupanya, memang dialah yang jadi pengantinnya. Pengantin veteran.
Abang pun sangat confident rumahnya betul sebab masa kami baru sampai, dia terserempak dengan kawan satu ofis juga. Kawannya keluar dari lorong yang sama, mungkin dia parking di belakang. Jadi haluan lorong yang berbeza.  Dan ada lebih kurang 4 rumah kenduri masa tersebut. Makcik tu cakap, minggu lepas lagi banyak. Kami pun  memang tak biasa dengan kawasan Kampung Dato’ Harun.

Kalaulah makcik tu terbaca coretan saya ini, mohon maafkan kami sekeluarga. Kami doakan makcik berbahagia hingga ke akhir nyawa. Dah rezeki kami makan kat rumah makcik masa hari bahagia makcik. Tapi lauk di rumah makcik, memang sodap;)  
Pengalaman yang lucu, dan buat pertama kali dalam hidup saya, datang kenduri salah rumah.  Abang sayang, lain kali kita pergi kenduri, jumpa pengantin dulu ye, baru kita makan kenyang-kenyang;)

Comments

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

28 Minggu