Stage 6 bulan


First stage COMPLETE!

Genap 6 bulan bf Fiqah. Pengalaman yang agak santai dan kurang cabarannya jika dibandingkan tempoh menyusukan Fina dahulu. Mungkin pengalaman pertama yang dilalui memudahkan saya untuk meneruskan bf Fiqah pula. Alhamdulillah, susu saya masih mencukupi untuk bekalan dan dijadikan stok harian Fiqah.

Tapi target untuk penyusuan secara EKSLUSIF tidak tercapai kerana pengasuh Fiqah telah beri Fiqah bubur nasi 2 minggu sebelum genap Fiqah berusia 6 bulan. Susah sebenarnya nak capai tahap EKSLUSIF. Tentunya tanpa bantuan dan sokongan orang lain, tentulah mustahil untuk menggapainya. Tapi sekurang-kurangnya saya berpuas hati kerana Fiqah makan setelah usianya 5 bulan lebih. Penyusuan secara ekslusif ialah bayi tidak diberi air kosong, atau makanan pelengkap sehingga usia 6 bulan, hanya minum susu ibu sahaja. Jika ibu yang pro-bf tentu akan rasa terkilan jika tidak berjaya mencapai tahap ekslusif, kerana mereka tahu bukan mudah untuk mencapai tahap itu. Begitulah, kita hanya berusaha. Selebihnya, jika bukan di pihak kita, mungkin timbul cabarannya di pihak lain yang menjaga anak kita. Tapi tidak timbul isu saya salahkan sesiapa, sekadar berkongsi coretan sebagai ibu yang sangat optimis dalam penyusuan susu ibu. Apapun, syukur Fiqah membesar dengan sihat dengan susu ibu sahaja.
Bekalan harian susu Fiqah masih kekal sebanyak 5 botol sehari. Cuma minggu ini Fiqah start solid food, jadi mungkin stok ebm ini tidak habis diminum. Saya bernasih baik kerana tidak perlu sediakan makanan untuk bekalan Fiqah di taska. Pihak taska sediakan bubur untuk baby. Jadi kurang sikit kerja di rumah. Mungkin saya akan sediakan puri sebagai tambahan bila Fiqah pandai makan nanti.

Ini gadjet terbaru saya ~ Autumz cooler beg. Harganya pun amat berpatutan. RM15.90 sahaja di OneBabyWold. Saya gunakan untuk bawa EBM Fiqah ke taska. Senang sedikit sebab ada tali penyandang, sebelum ini saya guna bekas tupperware sahaja. Asyik nak masuk dalam plastik. Bila guna cooler beg ini, saya letakkan sekali icepack di bahagian atas botol untuk memastikan EBM kekal sejuk sebelum sampai ke taska.
 

Suka-suka-suka cooler beg ini. Ini cooler beg ketiga saya setelah gunakan cooler beg MLO yang saya bawa setiap hari ke ofis dan juga cooler beg Medela yang tidak digunakan sebab muatannya hanya muat 4 botol susu sahaja. Cantik, ceria dan dibeli dengan harga yang amat berpatutan.

Stage kedua bermula sekarang ~ penyusuan susu ibu hingga usia Fiqah 1 tahun.
Moga sentiasa dipermudahkan-Nya. Amin

Comments

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

28 Minggu