30 an

Kegemaran saya di usia 30an, di samping sibuk menjalani rutin harian dari aspek kerjaya dan keluarga, saya cuba untuk memberi ruang kepada diri sendiri. Melakukan apa yang diminati, mencari apa yang diredhai dan tentunya melakukan sesuatu untuk kegembiraan sendiri.

Mukadimah punya guna ayat berbelit-belit, sebenarnya nak cerita kegemaran terkini;)

  • Mencari tempat-tempat yang sesuai untuk melancong. Kalau tak boleh pergi jauh, bawa anak-anak ke waterpark di hujung minggu boleh diambil kira. Untuk penjimatan cadangan saya boleh google di website groupon atau livingsocial untuk membeli kupon/vaucer dengan harga yang berpatutan. Tapi kena alert, percutian di hujung minggu lain syaratnya. Mungkin terpaksa menambah caj lain kerana selalunya harga promosi hotel adalah untuk hari-hari biasa sahaja.
     
  • Mencari tempat peranginan persekutuan (BPH) yang memang harganya amatlah memuaskan hati. Cuma masalah utama, booking di rumah kerajaan ini selalu penuh dan kena booking awal. Ibarat tiket murah di air asia, booking berbulan-bulan sebelum melancong. Kemudahan untuk orang keje Gomen. Memerlukan persaingan yang hebat untuk booking bilik yang tidak banyak. Tapi tidak salah untuk mencuba nasib. Mana tau, nasib menyebelahi, setahun akan datang pun akan ditunggu.
  • Periuk-periuk-periuk, entah kenapa sejak meningkat usia ini, suka sangat shopping periuk macam casserole, luminac, corning ware. Nak periuk jenis itu untuk kegunaan memasak. Sekarang beli untuk guna. Kalau simpan sahaja sebagai pameran di kabinet atau almari hiasan, entah bila lah boleh rasmi. Juga minat kepada mangkuk yang lutsinar yang serbaguna. Boleh kukus, masuk oven dan microwave. Ada juga set bekas yang kedap udara. Memang sangatlah comel di mata saya. Alahai…sangat sweet perasaan itu. Macam berbunga-bunga rasanya..boleh..
  • Mencari buku-buku berbentuk motivasi, mendengar radio yang mendidik nurani, menonton rancangan ilmiah dan membaca blog-blog yang bermanafaat untuk menambahkan ilmu. Ini bukannya disebabkan tempias artis yang telah ramai berhijrah, tetapi ini timbul dengan kesedaran diri. Doakan hidayah itu kekal hadir dalam diri saya agar saya sentiasa mengingati dan menginsafi diri.

Comments

  1. KAK AZ..JENJLN JANGAN LA LUPA AJAK KIH3...BETUL2 NAK BERJALAN NI HANYA MAMPU RUMAH BPH, VOUCHER GROUPON, MYDEAL..KLAU TIDAK TAK MAMPU LA KITA KAN KAK AZ..NNT ADA TEMPAT BEST DAN MURAH SHARING LA YER..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

28 Minggu