Cuti-cuti di Langkawi

Selamat Tahun Baru 2015! Rupanya dah masuk pertengahan Januari 2015,  terasa cepatnya masa berlalu. Sebelum masa terus berlalu pergi, mama ucapkan Happy Birthday Fina yang ke -6 @ 7 tahun pada 1 Januari 2015 yang lalu. Minggu ini saya sibuk menguruskan Fina yang telah memasuki darjah satu secara tiba-tiba. Mujur sekolah buka lambat bagi sesi tahun ini. Entry sekolah darjah satu dalam edisi yang lain pula. 

Kali ini sempena birthday Fina, saya sekeluarga bercuti di Langkawi. Percutian selama 3 hari 2 malam. Al-kisahnya booking tiket Air Asia masa Fittriah dalam perut lagi. Berhajat nak bawa ayah yang nak merasa naik flight. Teringat masa dah booking tiket tu, ayah cakap ntah panjang lagi tak umur ayah nak pergi tu. Alhamdulillah, sampai juga waktu yang ditunggu dan percutian kami sekeluarga berjalan lancar.

Makam dan Perkampungan Mahsuri

Hari pertama - 1 Januari 2015
Bertolak naik ERL dari Putrajaya ke KLIA 2.
Sampai ke Langkawi jam 3 petang
Homestay di kawasan tepi sawah padi- Ulu Melaka Langkawi. Sangat selesa dan terasa bagai di rumah sendiri. Harga yang berpatutan - pakej homestay + sewa Toyota Avanza. Boleh contact Kak Ani Homestay.
Petangnya ke Makam Mahsuri. Bayaran masuk RM10 dewasa. Kanak-kanak RM3. 
Selepas itu bawa Fina, Fiqah dan Fittriah main pasir di tepi kawasan Pantai Chenang.
Malamnya, singgah ke pasar malam Chenang untuk beli juadah makan malam.
Rehat di Homestay.

Kedai Minyak Gamat Warisan Herbanika
Hari kedua - 2 Januari 2015
Pagi bergerak ke Langkawi SkyCab. Dalam perjalanan terjumpa Kilang Minyak Gamat Warisan Herbanika. 
Singgah dan shopping minyak gamat. Kalau nak tau, trademark kat Kilang ini ialah depannya ada botol minyak gamat yang besar. Kawah isi minyak gamat boleh dicelup sebab tak panas. Sila lihat gambar ayah saya yang celup kawah berisi minyak gamat yang tengah dimasak dengan unggun kayu api. Magic kan!

Dataran Helang
Singgah pula ke Dataran Helang. Tempat wajib jika melawat Langkawi.  Dataran ini berdekatan dengan Jeti.

Kereta Kabel Langkawi dan Oriental Village
Sampai ke Langkawi Skycab lebih kurang jam 10 pagi. Sebelum sampai ke tempat beli tiket Skycab ini, kita akan melalui kawasan Oriental Village yang ada menjual barangan cenderahati dan ada juga kereta kuda, kolam ikan serta mainan air untuk pengunjung. Beratur untuk naik kedalam kereta kabel lebih kurang 1 jam. Pengunjung memang ramai, lebih-lebih lagi pada hari cuti umum. Sebelum naik, pengunjung akan dibawa menonton tayangan 3D. Kalau ke Langkawi, harus naik kereta kabel ini. Pengalaman yang manis dan berlainan sekali rasanya.

Kompleks Haji Ismail Group
Petangnya ke Idaman Suri, memandangkan hari Jumaat, Idaman Suri tutup. Jadi kami ke Kompleks Haji Ismail Group. Tempat shopping yang menjual barangan pinggan mangkuk, coklat, beg dan macam-macam lagi. Semuanya harga bebas cukai. Sebab saya nak survey dulu harga, jadi kami cuci mata sahaja. Esok baru shopping setelah pergi Idaman Suri terlebih dahulu. Malamnya, ronda-ronda di kawasan Jeti Kuah dan Pusat Membeli belah Langkasuka kalau tak silap namanya.


Hari Ketiga - 3 Januari 2015
Paginya selepas sarapan, kami ronda di kawasan Telaga Hangat, Langkawi Kraf dan Pantai Pasir Hitam. Idaman Suri buka seawal jam 9.30 pagi. Shopping dahulu apa yang patut untuk dibawa pulang. Selepas itu, ke Kompleks Haji Ismail Group semula. Di Idaman Suri hanya barangan dapur sahaja yang banyak. Coklat boleh beli di HIG sebab kat sini tak ada dijual. 
Tengahari balik untuk kemas barang untuk check-out. Sebelum ke airport kami ronda di kawasan Beras Terbakar dan singgah di belakang airport untuk cuba Laksa Power di area tepi pantai.

Langkawi International Airport  ~ Fina & Fiqah jadi model Burung Helang.

Sampai di KLIA 2 jam 7 malam. Settle ambil luggage lebih kurang jam 8 malam. Tunggu ERL dan sampai di Putrajaya jam 8.40 malam. Singgah pula makan nasi arab di Bangi. Tamat percutian di Langkawi. Insyaallah, next time ada rezeki kami akan kesini lagi. Mungkin time tu 3F dah besar.


Comments

  1. Assalamualaikum. Terima Kasih Bagi Kredit Untuk Homestay Kak Ani Langkawi. :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

Fina @ klinik Kesihatan Semenyih, Kajang..