1 tahun 5 bulan



Fina semakin faham arahan dan percakapan orang. Semalam saya minta dia ambilkan botol air, terus dia bangun ambil dan beri pada saya.
Suka bila dipuji. Bila Fina buat sesuatu, saya akan puji cakap dia pandai. Lepas tu, dia senyum sambil tepuk tangan.
Tak boleh la jatuh atau terlanggar apa-apa. Mesti duk mengadu macam sakit. Sekarang ni, Fina tepuk lantai pastu tunjuk tangan dia kat saya. Kononnya sakitlah tangan dia tu. Padahal dia yang buat sendiri.
Suka menulis/menconteng buku. Hobi terkini duk conteng tangan dan kaki.
Kalau saya masak kat dapur, Fina pun main masak-masak sekali. Pinggan/mangkuk/sudu/senduk- complete set. Tapi yg plastik lah. Kalau kaca, mau pecah.
Kalau jumpa tisu/kertas ke, dia koyak kecik2, pastu dia masuk dalam mulut. Nak makan pula kertas tuh. Siap buka mulut suh tengok kertas yang dalam mulut dia tuh.


Kalau dulu sebelum Fina setahun, saya duk hitung bulan-bulan mendatang untuk cukupkan target BF Fina hingga 2 tahun. Bila dah capai target genap 1 tahun, saya lebih tenang dan biarkan sahaja masa berlalu dengan rasa yakin bahawa susu saya mencukupi untuk Fina.

Sehingga kini, saya rasa puas hati dengan usaha dan tekad saya untuk BF Fina. Biarlah bulan berganti bulan dan Fina semakin membesar. Apa yang saya tau, perasaan menjadi seorang ibu yang menyusukan anak merupakan saat terindah dalam hidup saya. Tanda kenangan yang tidak boleh ditukar ganti.
dan
ini adalah salah seorang bayi yang hanya minum SUSU IBU sepenuhnya :)


Lahir dengan berat tiga kilogram. Namun bayi dari Tehran, Iran ini ketika berusia 7 bulan sudah seberat 20 kilogram. Bayi ini minum susu ibunya setiap jam. Namanya Redza.
(sumber : email dari kawan saya) SUSU IBU ADALAH SUSU YANG TERBAIK!!!!

Comments

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

28 Minggu