09 July 2010

Saya dan botol susu

Jangan ingat ibu yang BF tak perlu susah-susah cuci botol ye. Kalau direct BF, memanglah tak payah guna botol. Bagi yang bekerja/outstation, banyak botol yang perlu dicuci. Haritu mak mertua saya datang ke rumah. Pelik dia tengok botol susu Fina banyak. Sebakul. Saya bagitau, botol susu banyak ni senang nak isi susu yang dipam. Manakala untuk simpan stok pula, saya lebih suka gunakan plastik liner seperti di n3 ini.

Balik je dari kerja, saya akan keluarkan susu dari cooler beg dan simpan ke peti sejuk.Susu yang lebih, saya akan jadikan stok frozen EBM. Kemudian, saya rendam semua bekas susu yang telah digunakan. Susu ibu mempunyai lemak+air dan lain-lain zat. Kira ada putih-putih pada botol (sama dengan bekas isi susu tepung gak). Jadinya, untuk hilangkan lemak-lemak tu, saya rendam dengan cecair pencuci yang khas untuk botol/puting selamat digunakan untuk bayi. Saya beli pencuci Sleek ni di Tesco. Kalau dulu saya gunakan pencuci Pureen. Saja nak try Sleek. Tunggu habis sebotol ni, saya nak guna Pureen semula. Lagi best guna Pureen.


Rendam botol susu beberapa lama yang suka. Nak senang, saya rendam dalam sinki dapur. Tapi jangan terlalu lama. Macam baju juga, bila dah lama sangat berendam, ada bau lain pula. Lepastu cuci dengan berus botol dan cuci dengan air sehingga bersih.

Kemudian, saya tuskan botol-botol susu yang telah dicuci dan letakkan dalam tapis. Letak di tempat terbuka sehingga botol tersebut kering. Esoknya, saya ambil 4 botol dan isi ke dalam cooler beg untuk dibawa ke ofis.



Begitulah rutin harian saya dan botol susu.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails