29 January 2011

Check up Fina

Dah 2 tahun pun ada checkup lagi ke? Sebenarnya memang ada pemeriksaan kesihatan biasa secara berkala di Klinik-klinik Kesihatan yang disediakan oleh Kerajaan. Bila dah 2 tahun, Fina dah habis semua suntikan imunisasi. Khamis lepas, kami ke Klinik Kesihatan Kajang. Tempat tumpah darah Fina masa dalam hari - kene cucuk ambil darah sebab kuning. Kejap jer dah 2 tahun berlalu.

So, kali ini datang untuk timbang, ukur tinggi dan jumpa nurse sahaja. Berat Fina turun dari 13kg ke 11 kg sekarang. Mungkin dah semakin tinggi dan aktif. Tapi masih dalam graf pertumbuhan pembesaran yang baik. So, tak risau sangat lah. Lagipun Fina sekarang kuat selera makan. Selainnya nurse nasihatkan untuk beri diet makanan yang seimbang. Dibekalkan juga dengan ubat elakkan cacing. Tak beri lagi, taulah kalau ubat memang payah Fina nak makan.

Fina dah pandai cakap:-

pe tu ma = ape itu mama?
pe nye ni = siapa punya ini?
nak tu = nak itu.
nak num = nak minum
nak akan = nak makan
nak andi = nak mandi
yeay lah = yeay nak pegi sekolah

Banyak lagi yang 1 perkataan boleh dah Fina sebut sikit-sikit. Kadang-kadang faham, kadang-kadang 'blur' juga saya bila dengar. Tapi seronok bila dengar anak belajar bercakap. Nanti dah petah, tak terlayan pula mamanya ini.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails