37 minggu


Bayi
Bulu pada badan bayi mula berkurangan. Bayi mula mengeluarkan hormon yang dinamakan cortisone yang membantu mematangkan orang pernafasan.
Anda
Bersedia, mungkin anda bersalin pada minggu ini. Periksa semua persiapan sebelum dan selepas bersalin. Jangan takut untuk bertanya apa jua soalan berkaitan dengan proses kelahiran kepada orang yang berpengalaman. Sikap ini membantu anda menambah lagi ilmu untuk digunakan ketika di bilik bersalin.


********************************************************

Telah memasuki waktu/minggu 'standby' dan boleh bersalin bila-bila masa. Lebih kurang 2 minggu lebih sahaja sebelum tiba ke tarikh dijangka bersalin. Samaada selepas Krismas ataupun kalau 2nd baby ni nak lahir 2012, lahir time public holiday tahun baru 1/1/2012.  Dah sama dengan tarikh lahir Fina yang lahir di tahun baru 2009. Tapi tak kisahlah, nak lahir bila, asalkan saya dan baby selamat. Bila dah sampai masanya, tak boleh tunggu-tunggu lagi dah.

Perasaan, tentulah sedikit tertekan, risau dan takut. Nak melalui saat bersalin yang sudah tentu mengalami pengalaman 'sakit' yang sukar digambarkan dengan kata-kata. Insyaallah, kata orang, sakit bersalin kali kedua tak sama dengan sakit bersalin anak sulung. Kalau anak sulung, masih tak ada 'jalan'. Bila dah anak seterusnya, mungkin laluan itu mudah sedikit. Harap-harap begitulah. Saya pun nak tunggu tanda betul-betul nak bersalin baru nak ke hospital. Tak sanggup nak duduk hospital lama-lama.

Persiapan menyambut 2nd baby telah 95% siap. Cuma stok-stok makanan dalam pantang masih belum dibeli. Rasanya minggu ini nak selesaikan beberapa perkara yang belum dibeli. Baju-baju baby dah dibasuh dan disimpan. Baju-baju lama Fina yang masih elok dah dipilih dan dicuci.

Semalam checkup di Klinik Desa Rinching. Mulai minggu ini pemeriksaan kesihatan akan diadakan seminggu sekali. Temujanji dengan Doktor Anita di KPMC pada 12 Dis ini. Saya harap detail scan nanti, 2nd baby dalam perut ini berkeadaan baik dan telah bertambah beratnya.

Result checkup semalam:

Berat saya : 62 kg (bertambah 1/2kg dari minggu lepas)
Tekanan darah : 120/70
Kencing : Blue
Tinggi rahim : 36 cm (kurang 1cm dari sepatutnya, tapi nurse kata ok)
Jantung baby : 140/minit  

Selainnya saya dinasihatkan agar bersedia bila-bila masa untuk bersalin kerana telah memasuki tempoh 37 minggu dan cepat-cepat ke hospital jika telah ada tanda-tanda bersalin seperti konstruksi, pecah air ketuban dan keluar lendir bercampur darah.

Minggu ini saya lebih banyak berehat dan kurangkan buat kerja-kerja yang memenatkan bagi mengumpul tenaga untuk digunakan waktu bersalin nanti.

Moga sentiasa dipermudahkan oleh-Nya . Amin.

Comments

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

28 Minggu