Fiqah 3 bulan

Rabu lepas ke Klinik Desa Rinching untuk temujanji checkup Fiqah. Fiqah dah genap 3 bulan. Tak ramai orang, lebih kurang 1 jam dah selesai urusan di Klinik. Fiqah sudah naik berat badannya ke 6.2 kg dan tinggi 60 cm. Cantik graf kenaikan nya.


3 bulan Fiqah dah pandai apa ya.
  • Pandai beri respond bila agah dia.
  • Pandai gelak dan suka.
  • Hisap jari.
  • Mengiring sedikit.
  • Masih kuat tidur dan bf setiap 2 jam hingga 3 jam sekali.
  • Tidur lasak, bila letakkan kepalanya atas bantal, kejap dah ketepi.
  • Kuat buang angin. Ini hobi Fiqah dari dulu. Bagus untuk elak kembung perut.
  • Start malam, nak suruh orang layan, pegang dia sebelum masuk tidur. Siang tak dapat jumpa agaknya, itu yang malam nak kasih sayang banyak.

Tidur malam tiada masalah. Masuk 3 bulan, Fiqah nyusu sampai kenyang sebelum tidur, dan dia tidak bangun malam langsung. Dekat Subuh baru bangun menyusu. Satu tabiat yang agak bagus untuk mamanya agar dapat tidur lena di malam hari. Cuma dari segi penyusuan, saya rasa  agak risau kerana apabila Fiqah kurang bf di waktu malam, demand susu akan kurang dan memberikan kesan terhadap pengeluaran susu pada jangka masa panjang. Lagipun memang tak larat dan agak psiko nak bangun tengah malam pam susu. Harap-harap ini tabiat sementara Fiqah. Kalau tak, macamana nak capai target 2 tahun.

Selebihnya, Fiqah mudah untuk dijaga dan diuruskan. Kurang meragam, kurang menangis, mudah untuk saya buat kerja rumah walaupun ada baby kecil. Ini perkembangan baby Salindah untuk 3 bulan pertama. Ada yang pernah guna Salindah, testimoninya mengatakan anak Salindah akan membesar menjadi lebih aktif dan agresif. Nanti saya kongi perkembangan Fiqah seterusnya samaada terdapat persamaan atau perbezaan kesan dari penggunaan Salindah ketika saya mengandung dahulu.

Comments

  1. ye lah ikien..dpt2 bila cuti 3bulan terus. lagi cepat dia membesar dpn mata..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

28 Minggu