14 March 2012

Soalan

  • Tak bagi air kosong kat baby ke?
  • Dah bagi susu tepung? Tak ajar lagi, esok nak kerja macamana.
  • Dah bagi makan nestum lum?
  • Kenyang ke baby minum susu badan sahaja? Tak campur susu?
  • Cukup ke susu badan tu.
  • Pam susu, tak rasa sakit ke?
  • Nyusu budak, tak boleh makan itu..tak boleh makan ini. Nanti sakit perut budak tu.
Antara soalan-soalan biasa yang selalu didengar oleh ibu bf. Lebih-lebih lagi jika saiz baby kecil, terus dinasihatkan agar beri makan dengan segera. Nak bagi baby besar cepat. Sebenarnya, susu ibu cukup untuk bayi dari usia bayi sehari hingga ke usianya 6 bulan. Hanya susu ibu sahaja yang masuk ke perut bayi dan sudah tentu ia mengenyangkan bayi. Ia dipanggil penyusuan secara eksklusif. Jangan risau atau terburu-buru untuk memberi bayi makanan, kerana usus bayi masih kecil untuk bekerja keras menghadamkan makanan pejal yang dimakannya. Bila sampai masanya nanti. selepas 6 bulan, bayi akan makan hingga ke akhir usianya. Jadi, bersabarlah. Hanya untuk tempoh 6 bulan sahaja.

Pandangan saya, jika tak suka dengan pandangan atau nasihat orang lain yang tidak memahami konsep penyusuan eksklusif ini, apa yang saya buat hanyalah mendiamkan diri. Tidak perlu bertingkah dan menegakkan pendirian kita pada orang yang tidak menyokong apa yang kita lakukan. Tidak memberi apa-apa faedah. Cukuplah sekadar kita tahu apa yang terbaik untuk anak kita. Tapi zaman sekarang, sudah ramai ibu-ibu moden yang telah peka tentang penyusuan ini. Ramai geng-geng pam di pejabat malahan pelbagai support group yang wujud untuk membantu ibu-ibu yang mempunyai masalah penyusuan. Kita tidak bersendirian, tidak perlu gundah gulana dengan nasihat yang tidak positif itu. Rujuk pada orang yang betul. Di situ terdapatnya kunci jawapan pada setiap persoalan kita.

Siapa kata penyusuan susu ibu adalah mudah. Cuba rasai sendiri, dan harungi sendiri, baru tahu bagaimana rasa susah atau senangnya. Ia bukan sekadar selak baju, dan memberi susu. Tapi ia lebih kepada suatu pengorbanan yang dilakukan untuk darah daging sendiri. Jadi, tidak perlu ambil berat dengan soalan-soalan dan pendapat yang tidak membantu usaha kita. Biar ia berlalu bagaikan angin lalu, kerana suatu hari kita akan tersenyum sendiri apabila orang lain menghargai apa yang telah kita lakukan. Percaya pada kebolehan diri dan rajin berusaha untuk merealisasikannya.   

Mama ada 1 tahun 10 bulan lagi untuk mencapai impian mama menyusukan Fiqah genap 2 tahun. 

3 comments:

  1. disebabkan akak lah saya bf nuh sampai sekarang...hehehehe

    ReplyDelete
  2. Betul betul... Aku sokong ko az... Aku pun tahan je tlinga nie... Aku x balas ape yg dorang kate, aku senyum jer.... Pejam celik anak aku dh 1thn 5bln masih bf smpi skrg, Alhamdulillah.. Skrg byk dh tempat utk merujuk masalah pyusuan nie.. :-)

    ReplyDelete
  3. mija: best kan..tgk nuh membesar sihat dgn susu sendiri..kepuasan yg x tergambar dgn kata2..

    mai: syabas mai..tak sia2 usaha mama2 moden nih..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails