04 August 2011

Halangan

Perjalanan balik yang pada mulanya lancar dari Putrajaya ke Semenyih, terganggu pula bila betul-betul sampai di Pekan Semenyih. Petang semalam hujan lebat, saya sampai Pekan Semenyih jam 5.00 petang. Sepatutnya dari pekan ke Taman Pelangi Semenyih hanya 10-15 minit jer. Bajet sampai rumah 5.15 petang, tapi tambah 15-20 minit sebab adanya masalah ini:

Lori ni rosak masa nak keluar di jalan raya. Kepala lori dah masuk sebahagian jalan. Kereta jadi sesak sebab laluan sempit. Inilah punca sebenarnya. Padahal jalan ke taman saya hanya sebelah je dari tempat kejadian. Dugaan. Nasib baik balik awal, kalau balik lewat, memang sampai ke rumah malamlah jawabnya.
Baba Fina sampai lebih kurang jam 6 petang. Katanya jalan dah jamme dari Semenyih ke Kajang. Dengan hujan lebat, lagi teruklah kesesakan di Pekan Semenyih petang semalam.
Macamnilah nak harung perjalanan pergi balik hari-hari ke tempat kerja. Dapat-dapat lagi kalau bulan puasa. Semuanya nak sampai awal ke rumah. Ada 2 minggu lebih saya nak hadapi sebarang kemungkinan. Sebab tinggal di rumah sendiri, walaupun agak jauh, alah bisa tegal biasa. Lagipun memang dari lepas kahwin saya dah duduk luar Putrajaya. Kalau rasa diri sendiri duduk jauh, sebenarnya ada orang lagi jauh ulang alik ke tempat kerja. Tanyalah kat mana-mana ofis, mesti ada. Kecuali pada yang duk kuarters lah. Memang disediakan kemudahan tempat tinggal berhampiran tempat kerja.

Masuk hari ke-4 berpuasa, pagi-pagi Fina tidur di tempat duduk belakang kereta. Bila dah sampai ofis, baru saya kejutkan dia untuk hantar ke Taska. Pagi ini je dia meragam sikit. Merengek-rengek sebab terjaga awal masa kami lepas sahur. Selalunya angkat dia, masih tidur. Mengantuk agaknya. Inilah peneman saya pergi dan balik hari-hari. Pagi-pagi tidur, time balik petang jadi teman berborak dalam kereta.

Misi hari ke -3 berjaya :)
Masak simple-simple jer. Yang penting 'air tangan' dan perut kenyang.
Salam 4 Ramadhan. Moga segala amalan kita diberkati.


2 comments:

  1. tumpang copy gambar yer...smlm pun turut serta dlm kesesakan

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails