Pemakanan

Sumber Majalah Pa&Ma keluaran Ogos 2010.

Para ibu yang sedang menyusukan sangat digalakkan menjaga pemakanan semasa bulan puasa. Walau bagaimanapun, ibu tetap perlu KERAP menyusukan bayi agar penghasilan susu lancar (konsep demand & supply). Saranan makanan tersebut mungkin dapat membantu menambah susu ibu:
  • Makanan mengandungi vitamin B seperti kekacang/dal
  • Kurma
  • Jambu batu dan betik
  • Lobak putih dan peria
  • Sawi, kacang panjang, kacang buncis dan jagung muda
  • Oat
  • Madu
  • Air longan
  • Halba
  • Pucuk manis
  • Pucuk pegaga
  • Air soya dan produk soya seperti tauhu, taufufa, tempe
  • Susu dan produk tenusu
  • Teh hijau Jepun
  • Barli
  • Habbatus sauda atau jintan hitam
  • Chorella
  • Klorofil

Ruangan S&J Sihat Segar

Pada pendapat saya, makanan yang diambil di atas adalah bergantung pada kesesuaian dan keserasian diri sendiri. Kena cuba dahulu baru tau yang mana sesuai dan boleh mengekalkan pengeluaran susu kita. Kalau dulu, saya bukanlah seorang penggemar kurma. Tapi sejak bersalin, saya jadikan pengambilan kurma sebagai amalan seharian. Pagi-pagi sebelum makan sesuatu, saya akan makan sebiji kurma. Amalan itu nampaknya menjadikan susu saya maintain. Ibu-ibu yang menyusu, cubalah makanan yang serasi dengan badan sendiri. Ambil makanan yang mencukupi ketika sahur dan berbuka puasa.

Pagi tadi saya bersahur dengan 2 biji kurma, secawan milo panas+oat+nestum, 2 cawan air kosong, nasi, lauk sooh un+kentang, sambal gesek, salad, timun.

Sebelum masuk waktu imsak, saya minum air dan baca surat Al-Khautsar serta niatkan dalam hati agar saya tidak berasa haus ketika berpuasa.

Comments

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

28 Minggu