Demam panas

Fina tidur - tengah demam.

Saya ambil EL semalam. Pada malam sebelumnya, Fina terjaga dari tidur menangis tengah malam, merengek je, tidur sekejap2 itupun nak tidur dalam buai, 1 badan panas, letak kat tilam pun tak nak, BF pun sikit2 je. Pendek kata merajuk sungguh Fina malam tu, semuanya tak nak. Dah tak makan pujuk. Sampai tersedu2 menangis. Mungkin tak sedap badan. Baby kan, manalah tau nak cakap macamana sakitnya. Abang tuam dan basahkan badan Fina dengan tuala basah.

Pagi2, terus bawa Fina ke Klinik An Nisa Bangi. Doktor check suhu badan dan bacaan 38 darjah. Memang suhu tinggi la, doktor masukkan ubat kat punggung untuk turunkan panas badan. Itupun tak dapat check banyak sebab Fina duk menangis kuat dalam bilik doktor tu. Balik, bagi ubat dan Fina tidur. Turun sikit suhu badan. Merengek2 juga, nakkan perhatian saya sepenuhnya. Kejap2 nak berdukung. Saya buatkan sup ikan merah, nasib baik Fina nak makan nasi. Petang dah boleh main2 dan aktif macam biasa. Mungkin dah rasa kebah sikit demamnya.
Malam tadi, masih Fina tak dapat tidur nyenyak. Menangis pun sampai suara hilang, air mata pun sikit je keluar. Tidur nak dalam buai, 1-2 jam, bangun merengek. Bernafas pun guna mulut, berbunyi2 time tidur. Menyusu tak nak langsung, dah pagi baru Fina menyusu sikit sebelum saya pergi kerja. Pukul 2 pagi saya rasa B bengkak, dah la pam tak de kat rumah, so guna la pam semulajadi - guna tangan, dapat 1 botol susu. Selalunya time malam Fina tak pernah tak BF. Paling kurang pun, mesti 2x semalam bangun BF. Sakit sangat sampai hilang selera agaknya. Sesi mengempam kat ofis pagi ini terus dapat 2 botol penuh. Itu gara-gara pam sekali je malam tadi agaknya.
Fina sebelum usianya 1 tahun, pernah 2-3 kali demam. Tapi kali ini saya rasa yang paling teruk. Risau di hati ni Tuhan je yang tahu. Mula la terfikir yang bukan2. Hati ibu macamni lah. Kadang-kadang saya selalu terfikir, begini rasanya bila anak demam, itu baru demam, kalaulah ibu bapa yang anaknya menghidap penyakit kronik, ntah macamanalah agaknya perasaan mereka. Lagi berat beban yang digalas. Aduhai, tenangkanlah hati. Mudah-mudahan Fina cepat-cepat sembuh dan sihat.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

Fina @ klinik Kesihatan Semenyih, Kajang..