Rutin di bulan puasa

Perjalanan balik ke rumah setiap petang waktu bekerja -tersangkut dalam jam-. Bermula dari exit Putrajaya ke Hospital Serdang hinggalah ke Bangi, lepas tu sebelum Tol Sungai Ramal. Banyak kereta kerana ada bazar Ramadhan di sebelah kiri jalan. Lepas je dari laluan-laluan 'panas' ini, baru laluan kami lancar. Sehinggalah ke rumah kaklong di Kajang Utama. Selepas Putrajaya-Bangi-Kajang, kami teruskan pula perjalanan ke Semenyih. Area yang jam kat jalan sebelum Taman Sunway Semenyih. Selepas tu, baru ok.
Begitulah rutin harian time balik dari pejabat. Kadang-kadang timbul idea kitaorang nak naik motor pi kerja. Dari rumah kaklonglah. Lepas hantar Fina, naik motor ke Putrajaya. Tapi bila fikir balik, buatnya hujan lebat, langsung tak dapat berbuka puasa di rumah. Lagi letih! Apa yang saya perasan, time bulan puasa semua orang nak balik awal. Kereta punya luar biasa banyaknya jika dibandingkan dengan bulan-bulan lain. Tahun depan bulan puasa acik nak masuk WP1, pukul 7.30 pagi dah masuk ofis, balik jam 4.30 petang. (menyesal tak tukar tahun ni). La ape kes, belum habis puasa tahun ni, dah fikir puasa tahun depan.

Laluan harian kami Putrajaya-Bangi-Kajang-Semenyih
Time pergi kerja, ok sikit jalan sebab jalan yang selalu jam tu dah dibuka kepada 2 laluan.

Dalam keletihan mengharungi laluan-laluan sukar ke rumah, semalam saya sempat masak untuk berbuka puasa. Sampai rumah lebih kurang jam 6.50 petang. Terus ke dapur, masak nasi dulu, lepas tu goreng popiah (saya buat stok frozen masa Ahad lepas). Menu juadah berbuka puasa kami semalam - tom yam campur, telur dadar~ style Shela Rosli letak mayonis (terpengaruh dengan iklan), popiah goreng, tauhu sumbat (kaklong bagi), tembikai kuning, kurma, air sirap+selasih untuk saya dan teh panas untuk abang. Jadinya, juadah berbuka puasa saya semalam 100% homemade juga.

Fina makan makorani hari Ahad lepas, abang pula tersenyum 'kagum' dengan masakan saya.(perasan) Biarlah saya letih pun, asalkan dapat mengembirakan hati keluarga dengan masakan saya.

Ada jalan mudah kalau tak nak penat. Beli je di bazar Ramadhan. Tapi tahun ini, saya punya pendekatan yang lain. Bukan tak pernah membeli, cuma makanan yang dijual di bazar/gerai tu kadang-kadang tidak memenuhi selera saya. Lagipun kita tak tahu kebersihan dan cara pembuatannya. Nampak sedap, bila rasa berkerut-kerut muka nak habiskan. Lepas tu kita buang je sebab tak sedap. Dah membazir pula. Mood acik tengah rajin nak masak. Kalau tiba mood malas, banyak betul alasan untuk tidak memasak.

Comments

  1. mang aiii..menu eh..mengalah an kaklong yang ramai kek umah ni..hahaha..

    memang tak sdap pun dik boli kek bazar ni...kaklong pun jarang boli,lbh baik masak yo..sambal tolo pun tak po...

    ReplyDelete
  2. dah mcm pertandingan memasak jadi eh kaklong. ptg2 masak ikut time 20minit mesti siap. fuh..sedap tul nak mkn. puji sendiri lah..smbal tolo pun sedap bila buek sendiri..kalau beli, ntah apo raso eh..

    ReplyDelete
  3. memang sedap air tgn sendiri kan..

    ps: sbb tu lah saya takmo beli umah yg kena kuar ikut jalan hospital serdang tu....serik tgk jer....mujur jugak masa servey2 carik umah dulu saya TER lalu time org balik pejabat....so...cancel lah area kajang bangi dan seangkatan...;)....dah terbiasa dok dlm putrajaya takde jem...nengok jem?...tak sanggup wooo....:)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petrosains KLCC

Report Card

Fina @ klinik Kesihatan Semenyih, Kajang..